Jaha, skulle kanske försöka mig på att sammanfatta resan till Sverige och läget där hemma. Själva resan hem gick bra, allt flöt på som det skulle. Det kändes lite konstigt att komma till Sverige, det var ju inte såhär det skulle gå till. Åkte direkt till sjukhuset för att säga hej till mamma. Jag gillar inte sjukhus, speciellt inte lukten, men det kändes bra att se mamma även om hon gav mig en lång lista med saker som jag skulle fixa.
Det blev inte många minuter till vila under helgen. Det kändes som att jag var på väg hela tiden. Tror att jag lyckades sitta ner totalt 20 min hemma och se lite på en repris av Idol. På lördagen var jag först och handlade mat, både till mamma och lite för mig att ta med mig till Bryssel. Efter det var jag uppe och sa hej till morfar. Hem för att äta någon form av brunch innan jag åkte till sjukhuset. Det är inte kul att se sin mamma liggandes i en sjukhussäng. Mamma ville komma ut en runda så jag körde runt henne på sjukhusområdet i en rullstol. Läget med mamma var väl ok, hon har haft tur i oturen. Ena benet är helt gipsat och de har tagit ben från hennes höft till hennes knä. Lite blåmärken och några stygn i huvudet. Stygnen i huvudet hade hon glömt att berätta om, de upptäckte jag när jag gav henne en kram. Så mycket för att huvudet hade klarat sig helt. Jag borde inte skriva det för jag vet att mamma kommer läsa detta med hon såg äldre ut på sjukhuset. Skrämmande associationer om hur pappa åldrades över en natt när han fick stroke. Då var han ungefär lika gammal som mamma är nu. Allt talar för att mamma kommer att bli bra men en jobbig tid väntar framöver. Hon kommer att bli fången i lägenheten i ett par månader framöver. Tredje våningen utan hiss är ingen höjdare.
Efter sjukhuset åkte jag till stationen för att möta upp en kompis till mamma. De skulle gått och tittat på Cirkus Cirkör i Lund tillsammans men nu fick jag ta över mammas biljett. Det var helt fantastiskt bra. Jag brukar inte bli så imponerad av sånt med det blev jag nu. Och det har inget att göra med att min kusin har en av de stora rollerna i föreställningen. En annan bra sak med att åka till Lund var att jag fick åka Pågatåg och snacka lite skit med kollegorna där. Jag kände hur mycket jag saknar det jobbet. Även om jag trivs i Bryssel så är jag i min rätta miljö när jag är på tågen. Jag mår bra av det. Kom hem sent på kvällen.
Söndag och hemresa till Bryssel. En hemresa där det mesta som kunde gå fel också gick fel. Först var bussen till sjukhuset förtidig så den missade jag och tvingades ta taxi. När jag sen kom ner till centralen efter att ha sagt hej då till mamma var jag i god tid och tog ett tidigt tåg. Det tåget kom ca 10 meter innan det fick tvärstopp. Tekniska problem. Eftersom vi fortfarande var på plattformen tycket jag att de kunde öppna dörrarna och släppa ut oss för att vi skulle kunna ta tåget som skulle gå 20 minuter senare. Det gjorde de ej. Istället försökte de lösa problemet vilket inte lyckades. Tillslut blev vi utsläppta och fick ta ett tåg som gick 40 min efter det första. Väl på Kastrup var det första jag såg att mitt flyg till Bryssel var beräknat att bli ca 3 timmar sent, kul. Så nu kan jag Kastrup ganska bra. Lyckades hitta några avskilda viloförtöljer så jag kunde vila en stund. Fick 75 dkk till mat men med de priserna som var på Kastrup räcke det inte långt. Det som var positivt med förseningen var att ovädret hann försvinna bort. Dock var det oväder när jag landade i Bryssel vilket gjorde det väldigt skakigt. I Bryssel flöt allt på oroväckande bra. Jag fick mitt bagage och flygbussen stod på plats när jag kom ut. Det gjorde mig lite orolig och mycket riktigt, lite mer fel skulle det gå. Metron sista biten hem började krångla och vi blev sittande i en tunnel i ca 5 min varav 1 minut utan något ljus. Som tur var, var vi nära en station så vi kunde skymta ljuset från den, annars skulle jag nog fått panik.
Det var min helg det. Inte undra på att jag känt mig lite trött idag.
En positiv sak med resan var att det kändes bra att komma tillbaka till Bryssel, det kändes som att jag hade något att komma tillbaka till. Kunde t o m säga att jag skulle åka hem till Bryssel. Under de två dygnen jag var i Sverige hann jag både känna att "fan detta är ju var jag hör hemma" och "nä jag längtar tillbaka till Bryssel". Mycket blandade känslor som kom upp. Dessutom har hela händelsen med mamma växt upp många minnen från när pappa var sjuk. Jobbiga minnen...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Du osköna, nya värld
Buss 14, Örebro
Bussen från Örebro Universitet in mot stan är redan proppfull när ett gäng killar ~20 kliver på. De verkar ha varit på jobbmässa eller liknande för alla har infokassar från Atlas Copco.
Kille 1: Jag hatar Örebro!
Kille 2: Ja! Det här är ju värre än när AC:n i traktorn är trasig!
från tjuvlyssnat.se
Oj vilken helg! /Krasse
Skicka en kommentar