Ute öser regnet ner som det bara kan göra i Bryssel. Idag har det känts att hösten är här, en stor kontrast mot helgens sommarvärme. Kanske var det sommaren som tog sin sista suck då.
Imorgon ska jag på nån konferens som jag verkligen inte vill gå på. Får nervösa utslag bara av att läsa bakgrundsmaterialt. Jag kommer att somna.
Jag landar på Kastrup 20.25 på fredag kväll och åker tillbaka till Bryssel 13.25 på söndag. Mamma måste bli helt återställd, jag orkar inte med helvetet en gång till.
tisdag 30 september 2008
måndag 29 september 2008
Fan, varför?
Fan, varför är ungefär vad som snurrar i mitt huvud just nu. Vet inte riktigt vad jag ska känna (mamma du kan sluta läsa här för jag vet inte om du kommer att gilla allt som jag kommer att skriva).
Mamma ligger på sjuhus. Hon råkade ut för en olycka när hon cyklade hem från jobbet natten mellan lördag och söndag. Nån jävla idiot öppnade bildörren rakt framför henne. Tur i oturen slog hon på något mirakulöst sätt inte huvudet utan "bara" benet. Ett sönderslagt knä och gips på hela benet som jag förstod det. Jag egentligen vet jag inte så mycket om läget. Jag var inte direkt mottaglig när jag pratade med mamma och jag tror inte att hon vet så mycket själv heller. Vill inte och kan inte tänka på hur illa det kunde ha gått. Fan... Förhoppningsvis får hon komma hem i slutet av veckan...förhoppningsvis
Sen är jag som jag är och börjar tänka på alla praktiska saker. Mamma kommer inte kunna stödja på benet på minst 3 månader och vem vet när hon kommer kunna börja jobba igen. Tänk alla komplikationer och men för livet som kan komma. Att vi bor på tredje våningen utan hiss gör inte saker mycket lättare. Hon har ingen som kan hjälpa henne och i nästa led är min morfar beroende av hjälp från mamma.
En av de värsta sakerna med hela historien är att mamma ringde till mig först idag. Påstod att hon inte ville förstöra min helg och jag kunde ändå inte göra något. Är hon en idiot som inte fattar att jag vill veta nåt sånt här, skit samma om min helg förstörs. Hon vet att jag är för 100% ärlighet, vi har haft den diskussionen många gånger, oberoende på hur ont sanningen kommer att göra. Jag är så besviken på henne att hon inte höll det när det verkligen gällde. Det är sånt som skadar förtroende även om hon kanske inbillar sig att det var för att skydda mig.
Nu fick mamma tag i mig först vid 16-tiden på jobbet (var på möte hela förmiddagen). Jag blev nog ganska chockad men som tur är var min chef jättebra och förstående. Cred till henne! Jag hade tänkt gå hem direkt efter jobbet idag med istället följde jag med Ted på nån grej med Folkpartiet och spenderade 2 timmar i ett rum och lyssnade på Jan Björklund och Cecilia Malmström. Skakade hand med Björklund inte mindre än två gånger. Efteråt följade Ted med mig till Pizza Hut för middag, kände inte direkt att laga nån själv. Till efterrätt blev det glass från McD och nu äter jag kex. Å helvete med min nyttiga vecka :(
Jag förespråkar inte våld, inte hämnd men om jag var den personen som öppnade bildörren så skulle jag inte vilja träffa mig just nu. Jag vill göra både det ena och det andra med den personen, den ska få känna att den lever. Ingen ska få skada min mamma ostraffad!
Det känns skit att det händer just när jag befinner mig i Bryssel. Jag har verkligen mitt livs chans här, inget ska få förstöra det. Om det är något som jag har förstått det under min tid här så är det att om jag spelar mina kort rätt har jag alla möjligheter till en spikrak karriär mot toppen. Det ska ingen få ta ifrån mig. Detta är min chans! Jag kan åka hem fre kväll - sön em för 267 euro, kan kanske vara bra. Tänker inte åka och missa jobbet. Denna veckan har jag mycket att göra och nästa vecka är det "Open Days", årets kanske viktigaste vecka i Byssel. Då tänker jag att vara med.
Mamma ligger på sjuhus. Hon råkade ut för en olycka när hon cyklade hem från jobbet natten mellan lördag och söndag. Nån jävla idiot öppnade bildörren rakt framför henne. Tur i oturen slog hon på något mirakulöst sätt inte huvudet utan "bara" benet. Ett sönderslagt knä och gips på hela benet som jag förstod det. Jag egentligen vet jag inte så mycket om läget. Jag var inte direkt mottaglig när jag pratade med mamma och jag tror inte att hon vet så mycket själv heller. Vill inte och kan inte tänka på hur illa det kunde ha gått. Fan... Förhoppningsvis får hon komma hem i slutet av veckan...förhoppningsvis
Sen är jag som jag är och börjar tänka på alla praktiska saker. Mamma kommer inte kunna stödja på benet på minst 3 månader och vem vet när hon kommer kunna börja jobba igen. Tänk alla komplikationer och men för livet som kan komma. Att vi bor på tredje våningen utan hiss gör inte saker mycket lättare. Hon har ingen som kan hjälpa henne och i nästa led är min morfar beroende av hjälp från mamma.
En av de värsta sakerna med hela historien är att mamma ringde till mig först idag. Påstod att hon inte ville förstöra min helg och jag kunde ändå inte göra något. Är hon en idiot som inte fattar att jag vill veta nåt sånt här, skit samma om min helg förstörs. Hon vet att jag är för 100% ärlighet, vi har haft den diskussionen många gånger, oberoende på hur ont sanningen kommer att göra. Jag är så besviken på henne att hon inte höll det när det verkligen gällde. Det är sånt som skadar förtroende även om hon kanske inbillar sig att det var för att skydda mig.
Nu fick mamma tag i mig först vid 16-tiden på jobbet (var på möte hela förmiddagen). Jag blev nog ganska chockad men som tur är var min chef jättebra och förstående. Cred till henne! Jag hade tänkt gå hem direkt efter jobbet idag med istället följde jag med Ted på nån grej med Folkpartiet och spenderade 2 timmar i ett rum och lyssnade på Jan Björklund och Cecilia Malmström. Skakade hand med Björklund inte mindre än två gånger. Efteråt följade Ted med mig till Pizza Hut för middag, kände inte direkt att laga nån själv. Till efterrätt blev det glass från McD och nu äter jag kex. Å helvete med min nyttiga vecka :(
Jag förespråkar inte våld, inte hämnd men om jag var den personen som öppnade bildörren så skulle jag inte vilja träffa mig just nu. Jag vill göra både det ena och det andra med den personen, den ska få känna att den lever. Ingen ska få skada min mamma ostraffad!
Det känns skit att det händer just när jag befinner mig i Bryssel. Jag har verkligen mitt livs chans här, inget ska få förstöra det. Om det är något som jag har förstått det under min tid här så är det att om jag spelar mina kort rätt har jag alla möjligheter till en spikrak karriär mot toppen. Det ska ingen få ta ifrån mig. Detta är min chans! Jag kan åka hem fre kväll - sön em för 267 euro, kan kanske vara bra. Tänker inte åka och missa jobbet. Denna veckan har jag mycket att göra och nästa vecka är det "Open Days", årets kanske viktigaste vecka i Byssel. Då tänker jag att vara med.
söndag 28 september 2008
Lite bilder
Slår på stort och visar lite bilder från dagens promenad (se inlägget nedan) Först ut är Halleport:
Vy över Bryssel:
Vy över Bryssel:
Ett av slotten i Bryssel:
En fontän (notera regnbågen som går igenom den)
Det får bli allt för denna gången. Är otroligt segt att ladda upp bilder. Nu ska jag se Svensson, Svensson från SVTs hemsida,
Jag börjar gilla Bryssel
Efter drygt en månad i Bryssel börjar jag känna mig mer och mer hemma. En vardag börjar infinna sig och det känns riktigt skönt. Många har uppfattningen att Bryssel är en tråkig stad, till de vill jag bara säga att ni har fel. Skrapar man lite på ytan har stan mycket att erbjuda.
Idag började jag dagen med att gå och köpa baugette och en croassiont till frukost, är man i ett fransktaligt land så är man. Sedan bar det av på en upptäcktsfärd i Bryssel. Tog metron en bit in mot centrum för att sen bara promenera runt. Lika fint väder som igår och det kändes riktigt bra att gå runt på egen hand utan en massa andra viljor att följa. Det enda jag egentligen saknar i Bryssel är en stor central park som t ex Hyde Park, Central Park eller Tier Garden, att promenera runt i en söndag för att komma från storstaden. I Bryssel finns det bara mindre parker utan möjlighet till några längre vandringar. När jag kom hem la och mig och sov en liten stund. Det finns inget skönare än en tupplur på eftermiddagen.
Imorgon väntar en ny arbetsvecka. Vi ska ha studiebesök av tre gymnasietjejer från en hemmakommun hela veckan vilket om vi har otur betyder att jag och Ted måste agera barnvakt åt dem. Den kontakt vi har haft med dem över telefon och mail bådar inte gott. Jag hoppas att jag har fel...
Idag började jag dagen med att gå och köpa baugette och en croassiont till frukost, är man i ett fransktaligt land så är man. Sedan bar det av på en upptäcktsfärd i Bryssel. Tog metron en bit in mot centrum för att sen bara promenera runt. Lika fint väder som igår och det kändes riktigt bra att gå runt på egen hand utan en massa andra viljor att följa. Det enda jag egentligen saknar i Bryssel är en stor central park som t ex Hyde Park, Central Park eller Tier Garden, att promenera runt i en söndag för att komma från storstaden. I Bryssel finns det bara mindre parker utan möjlighet till några längre vandringar. När jag kom hem la och mig och sov en liten stund. Det finns inget skönare än en tupplur på eftermiddagen.
Imorgon väntar en ny arbetsvecka. Vi ska ha studiebesök av tre gymnasietjejer från en hemmakommun hela veckan vilket om vi har otur betyder att jag och Ted måste agera barnvakt åt dem. Den kontakt vi har haft med dem över telefon och mail bådar inte gott. Jag hoppas att jag har fel...
lördag 27 september 2008
Jag vet faktiskt inte vad jag ska döpa detta inlägget till...
Att få vakna utan väckerklocka idag var underbart och det kändes ganska skönt att dessutom inte behöva gå till jobbet. Istället vaknade jag i lugn och ro. Sen gick jag för att lördagshandla på Lidl. De må vara en hel del billigare än andra mataffärer men deras utbud är uselt. Idag behövde jag t ex matlagningsgrädde, det hade de inte. Då är det nästan värt att gå till den lite dyrare affären som dessutom ligger närmare hem. Idag fick jag ju ändå gå dit och handla min matlagningsgädde. En sak som stör mig i Belgien är att de inte verkar ha några lättprodukter. De har bara fet mjölk, fet matlagningsgrädde och igår när vi skulle handla cream fraiche till våra tacos hade de bara riktigt fet modell (fast den var väldigt god). Hur ska man kunna leva hälsosamt med de förutsättningarna?
Efter handlingen åkte jag in till stan för att möta upp Nisse, Andrea, Kristofer och nån finsk tjej som bor på samma ställe som Kristofer. Den finska tjejen kunde inte svenska så vi fick prata engelska men det är bra övning för att få det att kännas mer naturligt. Vi promenderade runt i kvarteren runt Grand Place och tog en dyr glassfika på ett Häagen Daz- café. Samma fik som mamma och jag åt glass på påsken -05. Det har varit otroligt bra väder här idag. Strålande sol och varmt som en svensk sommardag. Inte helt fel att kunna gå runt i t-shirt när det bara är några dagar kvar tills oktober. På Grand Place hade de någon form av parad med krigsveteraner från andra världskriget. Det är något som jag har noterat här nere, krigen finns där hela tiden, det är närmare folk. Nästa alla känner någon som var med och minnesmonoment finns överallt. Det är facinerande att veta att de vi såg idag har stridit på fronten i WW2. Kanske kan det också göra att folk ser på EU annorlunda än vad vi gör hemma i Sverige. Här är EU som fredsprojekt mycket tydligare. I Sverige har vi haft turen att haft fred sen 1814.
Ikväll har jag ätit köttbullar, gräddsås och potatismos till middag. Eller snarare felixs pulvermos, IKEA-köttbullar som jag bara värmde i micron och pulversås. I Sverige skulle det nog känts lite sådär men i Belgien smakade det riktigt bra. Längtar man efter svensk mat så gör man. Nu ska jag ta datorn till sängen, krypa upp och se en film. Till det ska jag äta svenskt godis som mamma har skickat till mig :)
Efter handlingen åkte jag in till stan för att möta upp Nisse, Andrea, Kristofer och nån finsk tjej som bor på samma ställe som Kristofer. Den finska tjejen kunde inte svenska så vi fick prata engelska men det är bra övning för att få det att kännas mer naturligt. Vi promenderade runt i kvarteren runt Grand Place och tog en dyr glassfika på ett Häagen Daz- café. Samma fik som mamma och jag åt glass på påsken -05. Det har varit otroligt bra väder här idag. Strålande sol och varmt som en svensk sommardag. Inte helt fel att kunna gå runt i t-shirt när det bara är några dagar kvar tills oktober. På Grand Place hade de någon form av parad med krigsveteraner från andra världskriget. Det är något som jag har noterat här nere, krigen finns där hela tiden, det är närmare folk. Nästa alla känner någon som var med och minnesmonoment finns överallt. Det är facinerande att veta att de vi såg idag har stridit på fronten i WW2. Kanske kan det också göra att folk ser på EU annorlunda än vad vi gör hemma i Sverige. Här är EU som fredsprojekt mycket tydligare. I Sverige har vi haft turen att haft fred sen 1814.
Ikväll har jag ätit köttbullar, gräddsås och potatismos till middag. Eller snarare felixs pulvermos, IKEA-köttbullar som jag bara värmde i micron och pulversås. I Sverige skulle det nog känts lite sådär men i Belgien smakade det riktigt bra. Längtar man efter svensk mat så gör man. Nu ska jag ta datorn till sängen, krypa upp och se en film. Till det ska jag äta svenskt godis som mamma har skickat till mig :)
fredag 26 september 2008
Äntligen fredag!
Äntligen är det fredags eftermiddag. Jag är själv kvar på kontoret och funderar på vad jag ska göra nu. Skulle kunna jobba lite till med har inte riktigt någon koncentration. Grejen är att jag ska möta upp några andra för tacos-kväll vid 19.00 tiden. Det känns inte lönt att åka hem, då kommer jag inte orka iväg igen. Kan kanske ta en promenad i det fina vädret?!
En fördel med att jobb är känsla av att det är fredag och att arbetsveckan är slut. Den känslan har jag saknat en heldel under tiden som student. Och att verkligen kunna vara ledig en hel helg utan att ha en massa plugg hängande över mig känns ganska så bra måste jag säga.
Annars kommer det bli en riktigt lugn helg denna helgen. Det behövs, tempot har varit hög den senaste tiden och jag behöver verkligen få sova ut och vara ifrån ensam lite.
För er som undrar gick samtalet med chefen bra. Jag fick en heldel tips som ställen som jag kan söka jobb på i framtiden. Det är inspirerade att höra hur bra det gått för de praktikanter som har varit här innan mig.
En fördel med att jobb är känsla av att det är fredag och att arbetsveckan är slut. Den känslan har jag saknat en heldel under tiden som student. Och att verkligen kunna vara ledig en hel helg utan att ha en massa plugg hängande över mig känns ganska så bra måste jag säga.
Annars kommer det bli en riktigt lugn helg denna helgen. Det behövs, tempot har varit hög den senaste tiden och jag behöver verkligen få sova ut och vara ifrån ensam lite.
För er som undrar gick samtalet med chefen bra. Jag fick en heldel tips som ställen som jag kan söka jobb på i framtiden. Det är inspirerade att höra hur bra det gått för de praktikanter som har varit här innan mig.
Äcklig rök
Igår hade vi lite (mycket) afterwork. Det är alltid trevligt, speciellt sen jag har kommit på att under happyhour mellan 18-19 får man två smirnoff ice för endast 4 euro. Det skulle inte ens räckt till en på korgen hemma. Men det är inte poängen med detta inlägg. Poängen är att skriva hur äckligt det är med ciggarettrök och hur mycket jag saknar rökförbudet på korgen. Det är inte kul att gå aw och stinka när jag kommer hem. Alla kläder, luktar, håret luktar och jag känner mig allmänt ofräch. Jag kände också att det var jobbigare att prata inne på korgen p g a all rök och när jag satt på metron hem kände jag hur det sved i mina ögon. Usch!
Nu ska jag ha samtal med chefen om hur jag tycker det går hittils och vad jag ska göra resten av hösten.
Nu ska jag ha samtal med chefen om hur jag tycker det går hittils och vad jag ska göra resten av hösten.
onsdag 24 september 2008
Trött
Jag är trött, så trött. Saknar det slappa studentlivet då kan kunde sova nästan hur mycket jag ville, det var tider det. Men jag visste redan på den tiden att jag var bortskämd. Detta är morgon 2 av 3 denna veckan som jag har varit tvungen att vara på jobb tidigare än normalt. Strax ska jag på en konferens som har något att göra med regionalutveckling, sånt älskar vi här på kontoret. Jag känner mig sådär lagom inspirerade och funderar mest på hur jag ska lyckas att hålla mig vaken. Det blir en kamp.
Ute är det grått och duggregn. Hösten har kommit även till Bryssel... Längtar efter min varma säng (helst den hemma i Sverige)
Ute är det grått och duggregn. Hösten har kommit även till Bryssel... Längtar efter min varma säng (helst den hemma i Sverige)
tisdag 23 september 2008
Konferens med tolk
Idag har jag varit på min första tolkade konferens. Det var intressant, speciellt att se en kvinna prata med lyssna på en mansröst. Det är blir liksom fel bara, borde finnas krav på att synka föredragshållaren med tolken för att undvika sån förvirring. Sen var inte tolken speciellt bra heller, han lät mest osäker och stakigt. Ska jag klaga lite mer var hörlurarna väldigt hårda och skavde mot öronen. Så det så.
På det positiva kontot har min hyresvärd äntligen fixat värmen hemma så nu slipper jag att frysa konstant.
På det positiva kontot har min hyresvärd äntligen fixat värmen hemma så nu slipper jag att frysa konstant.
söndag 21 september 2008
Ytterligare en helg att summera
Jaha, då har det blivit tid att summera även denna helgen. Den har varit intensiv som de flesta helger här nere men också kul som de flesta helgerna här nere.
Helgen tjuvstartade reden med långlunch i fredags tillsammans med West, North och Easts praktikanter och efter det var väl arbetstempot inte jättehögt på kontoret. Vid fem-tiden gav vi upp för att möta upp de andra för lite afterwork. Till middag blev det pommes frites, bara pommes frites. Pommes frites är som jag redan konstaterat något av en nationalrätt här i Belgien och äts hela tiden till allt. Denna gången köpte vi dock våra pommes från, enligt en guidebok, det bästa stället i Bryssel. Jag kan dock inte se charmen i att bara äta pommes utan vill gärna ha nåt till. Efter afterwork var vi några stycken som drog ut till Atomium där det hölls en stor gratiskonsert, Stars of Europe, för att samla in pengar till UNICEF. Det var en mäktig scen precis vid atomium som för kvällen fick agera som gigantiska discobollar. Bland annat uppträdde Robyn.
På lördagen spenderade jag och Matilda några timmar nere på stan då vi kommit på att fastän vi har varit här i en månad hade vi inte gått på stan en enda gång. I veckorna arbetar vi och på helgerna har vi varit på utflykt. Det var trevligt men vi hörde skämmande mycket folk som pratade svenska. Efter det åkte jag hem för att hjälpa Ted att förbereda för kvällens förfest som skulle vara hemma hos oss. Själva förfesten har jag inte mycket att säga om, det var en traditionell förfest men stället som vi hamnade på sen kan jag yttra några ord om. För att vara diplomatisk kan jag säga att stället var intressant, annars kan jag säga att stället fick mig att må illa. Vi hade hört att några vi känner lite på parlamentet skulle dit och eftersom vi inte känner till så många andra ställen i Bryssel åkt vi också dit. Stället låg inne i ett hotell, det var ganska anonymt på utsidan, entren var dyr och jag hörde av dem som köpte öl att de betalade 6 euro för 25 cl, det är enormt mycket för att vara i Belgien. Människorna som var där, var om man säger så "highclass". Inte de vanliga brysselborna direkt. Lite som jag kan tänka mig stureplan. Killar i kostym som satt omgivna av lättklädda tjejer och drinkbord. Gubbar i 40-50 års ålder med för mycket pengar som ville titta på unga tjejer. Bland annat en som jag hörde jobbade som strip-manager och bjöd tjejer på drinkar, jag ville inte veta mer. Egentligen sakandes det bara knark för att alla mina fördomar om den typen av ställe skulle förverkligas. Jag kände mig inte hemma. Får se det som en erfarenhet.
Idag startade ganska segt, låg och slösurfade lite på nätet innan jag åkte ner på stan där det var bilfridag. Inga bilar fick köra i hela Bryssel, bara taxi och bussar. På gatorna cyklade folk, åkte inlines och skateboard. Häftigt att se! Sen var det tid att möta upp några av de andra för att åka till Abtin som fyllde år för lite födelsedagsmingel. Trevligt sådär en söndag em/kväll att bara umgås lite. Stället han bor på var riktigt häftigt. Utanför såg det inte ut att vara mycket för världen men inomhus! Lägenheten låg i en gammal industrilokal som blivit renoverad till trendiga lägenheter. Totalt stilrent och snyggt med en uteplats som extra plus. Lite sådär som man ser på film. Jag blev lite kär i lägenheten, så vill jag också bo! Verkligen min stil i jämförelse med lägenheten som jag bor i nu vilken inte alls är min stil.
Förövrigt hade jag gärna varit hemma i Malmö denna helgen och deltagit i ESF. Det är sånt som spelar roll, inte bara människor i kostym i Bryssel.
Helgen tjuvstartade reden med långlunch i fredags tillsammans med West, North och Easts praktikanter och efter det var väl arbetstempot inte jättehögt på kontoret. Vid fem-tiden gav vi upp för att möta upp de andra för lite afterwork. Till middag blev det pommes frites, bara pommes frites. Pommes frites är som jag redan konstaterat något av en nationalrätt här i Belgien och äts hela tiden till allt. Denna gången köpte vi dock våra pommes från, enligt en guidebok, det bästa stället i Bryssel. Jag kan dock inte se charmen i att bara äta pommes utan vill gärna ha nåt till. Efter afterwork var vi några stycken som drog ut till Atomium där det hölls en stor gratiskonsert, Stars of Europe, för att samla in pengar till UNICEF. Det var en mäktig scen precis vid atomium som för kvällen fick agera som gigantiska discobollar. Bland annat uppträdde Robyn.
På lördagen spenderade jag och Matilda några timmar nere på stan då vi kommit på att fastän vi har varit här i en månad hade vi inte gått på stan en enda gång. I veckorna arbetar vi och på helgerna har vi varit på utflykt. Det var trevligt men vi hörde skämmande mycket folk som pratade svenska. Efter det åkte jag hem för att hjälpa Ted att förbereda för kvällens förfest som skulle vara hemma hos oss. Själva förfesten har jag inte mycket att säga om, det var en traditionell förfest men stället som vi hamnade på sen kan jag yttra några ord om. För att vara diplomatisk kan jag säga att stället var intressant, annars kan jag säga att stället fick mig att må illa. Vi hade hört att några vi känner lite på parlamentet skulle dit och eftersom vi inte känner till så många andra ställen i Bryssel åkt vi också dit. Stället låg inne i ett hotell, det var ganska anonymt på utsidan, entren var dyr och jag hörde av dem som köpte öl att de betalade 6 euro för 25 cl, det är enormt mycket för att vara i Belgien. Människorna som var där, var om man säger så "highclass". Inte de vanliga brysselborna direkt. Lite som jag kan tänka mig stureplan. Killar i kostym som satt omgivna av lättklädda tjejer och drinkbord. Gubbar i 40-50 års ålder med för mycket pengar som ville titta på unga tjejer. Bland annat en som jag hörde jobbade som strip-manager och bjöd tjejer på drinkar, jag ville inte veta mer. Egentligen sakandes det bara knark för att alla mina fördomar om den typen av ställe skulle förverkligas. Jag kände mig inte hemma. Får se det som en erfarenhet.
Idag startade ganska segt, låg och slösurfade lite på nätet innan jag åkte ner på stan där det var bilfridag. Inga bilar fick köra i hela Bryssel, bara taxi och bussar. På gatorna cyklade folk, åkte inlines och skateboard. Häftigt att se! Sen var det tid att möta upp några av de andra för att åka till Abtin som fyllde år för lite födelsedagsmingel. Trevligt sådär en söndag em/kväll att bara umgås lite. Stället han bor på var riktigt häftigt. Utanför såg det inte ut att vara mycket för världen men inomhus! Lägenheten låg i en gammal industrilokal som blivit renoverad till trendiga lägenheter. Totalt stilrent och snyggt med en uteplats som extra plus. Lite sådär som man ser på film. Jag blev lite kär i lägenheten, så vill jag också bo! Verkligen min stil i jämförelse med lägenheten som jag bor i nu vilken inte alls är min stil.
Förövrigt hade jag gärna varit hemma i Malmö denna helgen och deltagit i ESF. Det är sånt som spelar roll, inte bara människor i kostym i Bryssel.
torsdag 18 september 2008
Små vita droppar med smak av himmeln
Igår var jag i den svenska affären som finns här i Bryssel för att köpa lite svensk mat. Priserna där är väldigt höga och utbudet är begränsat men på något sätt är det värt det. Ahlgrens bilar, köttbullar, bregott, knäckebröd, falukorv m.m och MJÖLK! Idag åt jag Felixs krögarpytt och mjölk till middag, det har nog aldrig smakat bättre. Speciellt mjölken. Det kostade 1,20 euro för en halvliter av Skånemejeriers mellanmjölk men det var värt varje cent. Smaken var gudomlig som jag har längtat! Jag njöt till fullo av varje klunk.
Nu ska jag sova. Gonatt :)
Nu ska jag sova. Gonatt :)
onsdag 17 september 2008
När man inte ser sig för...
Idag på lunch gick jag i godan ro på trottoaren samtidigt som jag skrev ett sms. Fortfarande skrivandes på samma sms började jag gå över gatan på ett övergångsställe (det var grönt ljus) när jag märker att jag nästan håller på att krocka en kvinna. Tittar upp lite snabbt utan att reagera nämnvärt. Då säger Ted till mig "du såg väl vem du precis höll på att gå in i?". Jag vänder mig om och kan då konstatera att kvinnan var ingen mindre än Margot Wallström. Det är sånt som kan hända på en lunch i Bryssel när man promenerar runt vid Kommissionen.
Jag har dessutom pratat med hennes assisten på telefon idag och bekräftat ett lunchmöte mellan henne och min chef.
Jag har dessutom pratat med hennes assisten på telefon idag och bekräftat ett lunchmöte mellan henne och min chef.
Inlåst
När jag skulle gå till jobbet idag kunde jag inte låsa upp min dörr hemma. Den hade gått i baklås. Fick ringa Ted och be honom att försöka öppna dörren utifrån med det gick inte mycket bättre. Det var bara att inse att vi inte skulle lyckas öppna den själva utan vi fick ringa vår chef för att ha någon som pratade flytande franska att ringa en låssmed. Här måste jag faktiskt bli lite imponerade, från det att chefen ringde låssmeden till det att han var på plats tog det ca 25 minuter. För att vara i Belgien är det sensationellt snabbt. Låssmeden lyckades efter lite bändande på låset få upp dörren och släppa ut mig. Det kändes skönt, känslan av att vara inlåst är inte kul. Smått klaustrofobisk faktiskt. Det räcker gott och väl att jag bor grannen med ett fängelse, jag behöver inte också vara inlåst. Dock hade min frisläppning ett pris, nämligen 125 euro för den och ett nytt lås. Otroligt sura pengar att betala för något som jag inte kan hjälpa. Nu ska vi maila hyresvärden och berätta vad som har hänt. Bara att hoppas och hålla tummarna att hon står för kostanden och att jag får mina pengar tillbaka.
måndag 15 september 2008
Mycket att göra...
Idag har det varit otroligt mycket att göra på jobbet. Kul men samtidigt stressigt. Blev klar med Brysselnytt och skickade ut det precis innan jag gick hem, en sak som jag kan stryka från min "att-göra"-lista. Imorgon måste jag skriva en text om hur vår region hjälper till att stödja företag, på engelska dessutom. Jag vill verkligen inte!
Annars börjar mitt nya liv idag. Jag ska jobba när jag är på jobbet och inte hålla på att nöjessurfa, jag ska börja leta jobb inför våren (någon som känner någon som har jobb åt en statsvetare i Sthlm efter jul?), jag ska börja äta nyttigare, speciellt efter att ha hört att den genomsnittliga praktikanten i Bryssel brukar gå upp ett par kilo, samt göra av med mindre pengar. Vet inte vad jag har spenderat mina pengar på sen jag kom ner men borta är de, farligt med Euro för allt känns billigare då.
Annars börjar mitt nya liv idag. Jag ska jobba när jag är på jobbet och inte hålla på att nöjessurfa, jag ska börja leta jobb inför våren (någon som känner någon som har jobb åt en statsvetare i Sthlm efter jul?), jag ska börja äta nyttigare, speciellt efter att ha hört att den genomsnittliga praktikanten i Bryssel brukar gå upp ett par kilo, samt göra av med mindre pengar. Vet inte vad jag har spenderat mina pengar på sen jag kom ner men borta är de, farligt med Euro för allt känns billigare då.
söndag 14 september 2008
Lille
Igår stod en utflykt till Lille i Frankrike på dagordningen. Det var orginalgänget + Andrea och Kristofer från norra Sverige
Vi samlades på Gare du Midi kl.09.00 bara för att få veta att vårt tåg var inställt p g a branden i tunnlen under engelska kanalen. Nästa tåg gick 1 1/2 timme senare så det blev en extra frukost på stationen. Jag hade verkligen sett framemot att åka TVG-snabbtåg men det var en besvikelse. Jag hade förväntat mig att farten skulle upplevas bättre än vad den gjorde, tåget var ganska slitna (x2000 i Sverige är mycket fräschare). Dessutom gjorde tågvärden väldigt dåliga utrop i högtalarsystemet, ingen Arrivaklass där inte. Jag kan göra det mycket bättre själv.
Lille visade sig vara en trevlig stad. Skön stämning och lagom stor för en dagsutflykt, kan rekommenderas Vi hade ingen speciell plan utan strosade mest omkring. Tittade på det som man skulle se och gick lite i affärer. Det var mulet hela dagen men vi hade tur för det började inte att regna. På kvällen hade de andra bestämt sig för att äta musslor till middag. Själv kände jag mig lite tveksam och beställde in kött men jag smakade åt minstonde på de andras musslor och det var faktiskt helt ok. Jag kan tänka mig att äta det igen.
När vi kom ner till stationen för att åka hem möttes vi av beskedet att vårt tåg var 50 minuter sent. Vi hade som tur varandra så tiden gick faktiskt ganska snabbt. Väl på tåget till Bryssel pratade vi nog lite förmycket för vissa av de andra resenärerna tittade konstigt på oss. Men jag vet åt minstonde att vi inte satt i den tysta avdelningen. Ganska precis 00.00 klev jag innanför dörren hemma efter ytterligare en lyckad utflykt :)
Vi samlades på Gare du Midi kl.09.00 bara för att få veta att vårt tåg var inställt p g a branden i tunnlen under engelska kanalen. Nästa tåg gick 1 1/2 timme senare så det blev en extra frukost på stationen. Jag hade verkligen sett framemot att åka TVG-snabbtåg men det var en besvikelse. Jag hade förväntat mig att farten skulle upplevas bättre än vad den gjorde, tåget var ganska slitna (x2000 i Sverige är mycket fräschare). Dessutom gjorde tågvärden väldigt dåliga utrop i högtalarsystemet, ingen Arrivaklass där inte. Jag kan göra det mycket bättre själv.
Lille visade sig vara en trevlig stad. Skön stämning och lagom stor för en dagsutflykt, kan rekommenderas Vi hade ingen speciell plan utan strosade mest omkring. Tittade på det som man skulle se och gick lite i affärer. Det var mulet hela dagen men vi hade tur för det började inte att regna. På kvällen hade de andra bestämt sig för att äta musslor till middag. Själv kände jag mig lite tveksam och beställde in kött men jag smakade åt minstonde på de andras musslor och det var faktiskt helt ok. Jag kan tänka mig att äta det igen.
När vi kom ner till stationen för att åka hem möttes vi av beskedet att vårt tåg var 50 minuter sent. Vi hade som tur varandra så tiden gick faktiskt ganska snabbt. Väl på tåget till Bryssel pratade vi nog lite förmycket för vissa av de andra resenärerna tittade konstigt på oss. Men jag vet åt minstonde att vi inte satt i den tysta avdelningen. Ganska precis 00.00 klev jag innanför dörren hemma efter ytterligare en lyckad utflykt :)
fredag 12 september 2008
Äntligen internet hemma!
Efter sju svåra år, eller åtminstonde tre veckor, har jag äntligen fått internet hemma. Var tvungen att teckna ett 12 månaders kontrakt men det får det vara värt. Förhoppningsvis kan jag sälja vidare kontraktet till någon praktikant som kommer efter mig. Det enda problemet just nu är att Ted och jag delar på internetuppkopplingen och eftersom vi inte lyckats få vår router att fungera får vi turas om att använda internet.
Det var lycka imorse när jag kunde lyssna på Rix MorgonZoo över nätet när jag åt frukost!
Ikväll ska jag njuta av att ha tillgång till internet och sen kanske se en film. Behöver en lugn kväll efter den intensiva veckan som har varit. Kanske ska jag lyxa till det och äta några av de kanelgifflar som jag köpte på IKEA. Bäst att passa på innan de blir allt för gamla.. Imorgon bör det av till Frankrike och Lille.
Det var lycka imorse när jag kunde lyssna på Rix MorgonZoo över nätet när jag åt frukost!
Ikväll ska jag njuta av att ha tillgång till internet och sen kanske se en film. Behöver en lugn kväll efter den intensiva veckan som har varit. Kanske ska jag lyxa till det och äta några av de kanelgifflar som jag köpte på IKEA. Bäst att passa på innan de blir allt för gamla.. Imorgon bör det av till Frankrike och Lille.
Sarah Palin
Sarah Palin, den kvinnan börjar skrämma mig regält. Jag litar inte på hennes omdömde, kvinnan känns mer och mer maktgalen. Det känns som att hon försöker visa att hon kan vara en av "grabbarna". En järnlady a la Margret Thatcher.
Någon som menar att USAs krig i Irak var rättfärdigat, som inte utesluter ett krig mot Ryssland och säger att hon litar på "Guds stora plan" får inte bli en av världens mäktigaste personer. Tanken på att hon bara är ett presidentval och en död president från att bli den mäktigaste i världen är skrämmande.
Jag hoppas, och jag vill även tro, att det amerikanska folket tar sitt förnuft till fånga och utser Barak Obama till president. Annars kommer jag att bli riktigt orolig för framtiden.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3166&a=827211
Någon som menar att USAs krig i Irak var rättfärdigat, som inte utesluter ett krig mot Ryssland och säger att hon litar på "Guds stora plan" får inte bli en av världens mäktigaste personer. Tanken på att hon bara är ett presidentval och en död president från att bli den mäktigaste i världen är skrämmande.
Jag hoppas, och jag vill även tro, att det amerikanska folket tar sitt förnuft till fånga och utser Barak Obama till president. Annars kommer jag att bli riktigt orolig för framtiden.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3166&a=827211
torsdag 11 september 2008
Vädert
För er som undra vad vi har för väder här i Bryssel tänkte jag bara berätta att det just nu är strålande sol och +26 grader. Hur är vädret hemma i Sverige?
Styrelsen på besök
Jag hinner egentligen inte blogga just nu för vi har vår styrelse och tjänstemän på besök från Sverige vilket gör att vi har fullt upp. Vi måste vara tillgänliga och trevliga mot styrelsen och igår följde vi med dem hela dagen. Det var väldigt givande, vi var bland annat på ett polskt regionkontor, fick en presentation av östersjöstrategin och träffade regionalrådet på representationen som informerade om den svenska regionalpolitiken. Efter dessa besöken arrangerade vi på Central ett mingel för styrelsen. Vi fixade allt själva och jag måste säga att det blev riktigt bra. Gästlistan var inte dålig den heller. Jag fick chansen att hälsa på tre parlamentsledamöter, den svenska ambassadören, chefen är SKL i Bryssel och en del andra högt uppsatta personer. Kul!
Efter minglet var vi ute och åt trerättersmiddag på en fin restaurang, det är jag inte direkt van vid. En sak som jag inte förstår är varför det ska vara så kontig mat på fina restauranger? Ofta är den konstiga maten inte ens speciellt god. Vi fick äta smaksatt is mellan för- och huvudrätt för att rensa våra smaklökar, det säger lite om klassen på restaurangen. Sen tittade personalen väldigt konstigt på mig när jag sa att jag inte äter cholkad i sambande med efterrätten, ungefär som att jag kom från yttrerymden.
Problemet med styrelsebesöket och alla extra aktiviteter är bara att det "vanliga" arbetet inte försvinner. Jag känner mig lite småstressade över min L I S T A på saker som måste bli klara inom en snar framtid. Men som sagt jag ska inte klaga, detta är en unik chans. Och när jag har mycket att göra slipper jag att vara hemma i min äckliga lägenhet som jag bara mår dåligt av att vistas i. Å, vad jag inte gillar den lägenheten! Det ändå som är bra är min egen kudde och mitt eget täcke som jag har köpt och som känns fräscht. NU ska jag jobba.
Efter minglet var vi ute och åt trerättersmiddag på en fin restaurang, det är jag inte direkt van vid. En sak som jag inte förstår är varför det ska vara så kontig mat på fina restauranger? Ofta är den konstiga maten inte ens speciellt god. Vi fick äta smaksatt is mellan för- och huvudrätt för att rensa våra smaklökar, det säger lite om klassen på restaurangen. Sen tittade personalen väldigt konstigt på mig när jag sa att jag inte äter cholkad i sambande med efterrätten, ungefär som att jag kom från yttrerymden.
Problemet med styrelsebesöket och alla extra aktiviteter är bara att det "vanliga" arbetet inte försvinner. Jag känner mig lite småstressade över min L I S T A på saker som måste bli klara inom en snar framtid. Men som sagt jag ska inte klaga, detta är en unik chans. Och när jag har mycket att göra slipper jag att vara hemma i min äckliga lägenhet som jag bara mår dåligt av att vistas i. Å, vad jag inte gillar den lägenheten! Det ändå som är bra är min egen kudde och mitt eget täcke som jag har köpt och som känns fräscht. NU ska jag jobba.
måndag 8 september 2008
På spa i Spa
Söndagen blev en fortsättning på lördagens roadtrip. Motorjournalisten Nisse ville absolut åka till byn Spa där det för dagen var tävling i Formula 1. Vi andra som egentligen inte är intresserade av motorsport tänkte mest att det kunde vara trevligt med en utflykt. Dock kändes 1500 kr för den billigaste biljetten lite för mycket att betala för ett icke-intresse (även om jag hade tyckte att det vore ganska coolt att kunna säga att jag sett en F1 tävling live). Istället packade vi andra badkläder för att gå på Spa i Spa, det tycket vi också kunde vara ganska coolt. Det är inte många som kan säga att de varit på Spa i Spa!
För att slippa de värsta köerna när 70000–80000 människor ska till samma ställe åkte vi från Bryssel den söndagsvänliga tiden 08.00. Trötta var vi men jag lyckades sova lite på vägen, det finns inte så mycket att se längst den belgiska motorvägen. Men ju närmare Spa vi kom blev det fascinerande att se hur annorlunda landskapet blev. Från slätter och jordbruk igår såg vi idag ett böljande landskap med mycket skog och höjder.
När vi letade parkering inne i Spa körde vi förbi ett hotell där det stod misstänkt mycket folk utanför, vi kände att något var på gång och mycket riktigt så var det. Ut promenerade den regerande världsmästaren i F1, Kimi Räkanninen från Finland. Jag kommer alltid att kunna imponera på någon i mitt liv genom att säga att jag varit 5 meter från Räkanninen.
För att komma till spat som låg ganska högt uppe med fin utsikt fick vi ta en linbana. Själva spat var också fint. Inte alls så där äckligt som vissa badhus i Sverige kan vara, här såg vi städpersonal som ständigt var aktiva i omklädningsrum och duschar. Både omklädning och duschning kunde man göra i bås om man önskade att vara lite privat. Vi njöt på spat och i början var vi nästan ensamma där, efterhand kom det dock mer folk. Vi badade i poolen, i poolen utomhus, i bubbelpoolen, badade bastu, badade ångbastu och hade det allmänt bra. Dessutom hanns det med en liten tupplur i en solstol under IR-lampor. Det var njutning och avkoppling hela dagen.
När vi hade fått nog av spat åkte vi ner till byn för att möta upp Nisse när han kom tillbaka från loppet. Ett tag hade vi tankar på att ta en sväng förbi Luxemburg på vägen hem men vi kom fram till att det skulle bli lite väl extremt så vi valde att åka en mindre omväg på vägen hem till Charleroi för att äta middag där. Charleroi visade sig dock inte vara en stad att rekommendera för besökare, speciellt inte en söndagskväll. Det var totalt dött och staden verkade bara allmänt grå och sliten. Vi hittade dock en öppen restaurang där vi åt nån turkisk pizza. Det var inte heller något att rekommendera, italiensk pizza är godare. Men mätta blev vi och begav oss på den sista etappen för denna gången. Det kändes nästan lite sorligt efter en sån lyckad helg. Vi hade verkligen roligt och klarar man att spendera två hela dagar i en bil genom Belgien tillsammans utan att bli irriterade eller ovänner är det en bra grund inför framtiden. Totalt körde vi 70 mil på två dagar, det är ganska bra jobbat av oss tycker jag.
Bilder från helgen kommer att komma men jag har dem inte på jobbdatorn för tillfället och nu borde jag verkligen ta tag i några arbetsuppgifter. Det går inte bara att nöjssurfa på arbetstid.
För att slippa de värsta köerna när 70000–80000 människor ska till samma ställe åkte vi från Bryssel den söndagsvänliga tiden 08.00. Trötta var vi men jag lyckades sova lite på vägen, det finns inte så mycket att se längst den belgiska motorvägen. Men ju närmare Spa vi kom blev det fascinerande att se hur annorlunda landskapet blev. Från slätter och jordbruk igår såg vi idag ett böljande landskap med mycket skog och höjder.
När vi letade parkering inne i Spa körde vi förbi ett hotell där det stod misstänkt mycket folk utanför, vi kände att något var på gång och mycket riktigt så var det. Ut promenerade den regerande världsmästaren i F1, Kimi Räkanninen från Finland. Jag kommer alltid att kunna imponera på någon i mitt liv genom att säga att jag varit 5 meter från Räkanninen.
För att komma till spat som låg ganska högt uppe med fin utsikt fick vi ta en linbana. Själva spat var också fint. Inte alls så där äckligt som vissa badhus i Sverige kan vara, här såg vi städpersonal som ständigt var aktiva i omklädningsrum och duschar. Både omklädning och duschning kunde man göra i bås om man önskade att vara lite privat. Vi njöt på spat och i början var vi nästan ensamma där, efterhand kom det dock mer folk. Vi badade i poolen, i poolen utomhus, i bubbelpoolen, badade bastu, badade ångbastu och hade det allmänt bra. Dessutom hanns det med en liten tupplur i en solstol under IR-lampor. Det var njutning och avkoppling hela dagen.
När vi hade fått nog av spat åkte vi ner till byn för att möta upp Nisse när han kom tillbaka från loppet. Ett tag hade vi tankar på att ta en sväng förbi Luxemburg på vägen hem men vi kom fram till att det skulle bli lite väl extremt så vi valde att åka en mindre omväg på vägen hem till Charleroi för att äta middag där. Charleroi visade sig dock inte vara en stad att rekommendera för besökare, speciellt inte en söndagskväll. Det var totalt dött och staden verkade bara allmänt grå och sliten. Vi hittade dock en öppen restaurang där vi åt nån turkisk pizza. Det var inte heller något att rekommendera, italiensk pizza är godare. Men mätta blev vi och begav oss på den sista etappen för denna gången. Det kändes nästan lite sorligt efter en sån lyckad helg. Vi hade verkligen roligt och klarar man att spendera två hela dagar i en bil genom Belgien tillsammans utan att bli irriterade eller ovänner är det en bra grund inför framtiden. Totalt körde vi 70 mil på två dagar, det är ganska bra jobbat av oss tycker jag.
Bilder från helgen kommer att komma men jag har dem inte på jobbdatorn för tillfället och nu borde jag verkligen ta tag i några arbetsuppgifter. Det går inte bara att nöjssurfa på arbetstid.
Osteende, De Haan, Knocke, Holland, Brügge och Gent
Lördagen blev en uppvisning i effektivt turistande och ett bevis på hur litet land Belgien är. Originalgänget som vi numera kallar oss, alltså jag, Ted, Matilda och Nisse, möttes upp 10.00 på Pluxen för att åka på en dagsutflykt till kusten och Brügge. Vi hade hyrt en bil vilket inte alls var dyrt, speciellt inte när vi delade på kostnaden. Sen hade vi fördelen av att Nisse har jobbat som motorjournalist och älska att köra bil. Han gjorde det bra också, vi kändes oss säkra hela dagen och det är bra med tanken på hur den belgiska trafiken är ibland och jag vet att det inte är lätt att köra i okända storstäder.
Vårt först mål för dagen var kuststaden Osteende ca 1 ½ timme från Bryssel. Staden lär inte vara så mycket att se så vi nöjde oss med stranden. Det var ebb vilket gjorde att vi hade mycket strand att tillgå. Vi såg även några surfare men det verkade lite kallt, annars hade jag nog blivit sugen på att hoppa i och testa. Vid stranden fanns även några soptunnor med meddelade på att om man kastade skräp någon annanstans än där kunde man få böta 123, 95 euro, en jämn och logisk summa tycket vi. Nästa stopp blev De Haan, en liten mysig kuststad som nästan såg för perfekt ut. Här åt vi lunch som intogs vid strandpromenaden samtidigt som solen började titta fram. Ungefär nu födde någon idén om att det vore kul att ta en sväng till Holland, bara så där. Det är ju inte varje dag som man har möjlighet att säga ”nej nu åker vi en sväng till Holland”, så varför inte passa på när chansen finns tänkt vi. På vägen mot Holland körde vi längst kusten och hann med att se ytterligare en stad, Knocke, när vi hamnade lite fel och missade vår avfart p g a dåliga skyltning vid ett vägarbete. Annars var det största problemet med att åka till Holland att det inte fanns några skyltar som visade när vi hade kommit fram. Allt gick in i varandra, men efter en stund såg vi att vi var i en by som enligt kartan skulle ligga i Holland så vi parkerade bilen och gick ut för en promenad. På de 30 minuter vi var där hann med att få en hel del fördomar om Holland besannade. Vi såg cyklande människor, en kanal, en väderkvarn och inte mindre än fem (!) st erotikbutiker/biografer. Vi har nöjda med vårt besök i Holland och klockan började visa att det var hög tid att bege oss mot dagens huvudmål, Brügge.
I Brügge var vi inte ensamma., det märkte vi redan i parkeringshuset när vi skulle parkera. Jag tror aldrig jag har varit i ett sånt stort parkeringshus förr, ändå fick vi köra runt i säkert 20 min innan vi hittade en ledig plats. Är man i Bügge ska man åka kanalbåt vilket vi också gjorde, precis som alla andra turister. Vår båtchaufför gillade inte ankor, han fick nämligen ett utbrott på några som låg på en ö i kanalen och kallade dem för ”Jävla a-hål” i micken som han guidade i (ja Anna, jag förstår att du kommer skratta när du läser detta). Efter båtturen vandrade vi runt lite i gränderna och tittade på saker som skulle vara kända. När vi var klara med det var klockan för lite för att äta middag men vi kände inte för att bli kvar i Brügge och definitivt inte för att åka hem till Bryssel så vi bestämde oss för att åka till Gent och äta där.
Väl i Gent tog vi en snabb tur ner mot centrum mest för att ha sett det innan vi började leta efter en restaurang. Vi hamnade på ett thai-stället som var betydligt snobbigare på insidan än det såg ut från utsidan. Priserna var ändå ok och vi fick äta obegränsat med ris, det gillade vi. Jag ska inte ens gå in på hur många gånger vi beställde in mer ris. Mätt och nöjda begav vi oss tillbaka till Bryssel efter en mycket lyckad dag. Och vi körde bara lite fel när vi skulle in i stan. Sen var det bara tidigt i säng för på söndagen väntade nya äventyr i Belgien.
Vårt först mål för dagen var kuststaden Osteende ca 1 ½ timme från Bryssel. Staden lär inte vara så mycket att se så vi nöjde oss med stranden. Det var ebb vilket gjorde att vi hade mycket strand att tillgå. Vi såg även några surfare men det verkade lite kallt, annars hade jag nog blivit sugen på att hoppa i och testa. Vid stranden fanns även några soptunnor med meddelade på att om man kastade skräp någon annanstans än där kunde man få böta 123, 95 euro, en jämn och logisk summa tycket vi. Nästa stopp blev De Haan, en liten mysig kuststad som nästan såg för perfekt ut. Här åt vi lunch som intogs vid strandpromenaden samtidigt som solen började titta fram. Ungefär nu födde någon idén om att det vore kul att ta en sväng till Holland, bara så där. Det är ju inte varje dag som man har möjlighet att säga ”nej nu åker vi en sväng till Holland”, så varför inte passa på när chansen finns tänkt vi. På vägen mot Holland körde vi längst kusten och hann med att se ytterligare en stad, Knocke, när vi hamnade lite fel och missade vår avfart p g a dåliga skyltning vid ett vägarbete. Annars var det största problemet med att åka till Holland att det inte fanns några skyltar som visade när vi hade kommit fram. Allt gick in i varandra, men efter en stund såg vi att vi var i en by som enligt kartan skulle ligga i Holland så vi parkerade bilen och gick ut för en promenad. På de 30 minuter vi var där hann med att få en hel del fördomar om Holland besannade. Vi såg cyklande människor, en kanal, en väderkvarn och inte mindre än fem (!) st erotikbutiker/biografer. Vi har nöjda med vårt besök i Holland och klockan började visa att det var hög tid att bege oss mot dagens huvudmål, Brügge.
I Brügge var vi inte ensamma., det märkte vi redan i parkeringshuset när vi skulle parkera. Jag tror aldrig jag har varit i ett sånt stort parkeringshus förr, ändå fick vi köra runt i säkert 20 min innan vi hittade en ledig plats. Är man i Bügge ska man åka kanalbåt vilket vi också gjorde, precis som alla andra turister. Vår båtchaufför gillade inte ankor, han fick nämligen ett utbrott på några som låg på en ö i kanalen och kallade dem för ”Jävla a-hål” i micken som han guidade i (ja Anna, jag förstår att du kommer skratta när du läser detta). Efter båtturen vandrade vi runt lite i gränderna och tittade på saker som skulle vara kända. När vi var klara med det var klockan för lite för att äta middag men vi kände inte för att bli kvar i Brügge och definitivt inte för att åka hem till Bryssel så vi bestämde oss för att åka till Gent och äta där.
Väl i Gent tog vi en snabb tur ner mot centrum mest för att ha sett det innan vi började leta efter en restaurang. Vi hamnade på ett thai-stället som var betydligt snobbigare på insidan än det såg ut från utsidan. Priserna var ändå ok och vi fick äta obegränsat med ris, det gillade vi. Jag ska inte ens gå in på hur många gånger vi beställde in mer ris. Mätt och nöjda begav vi oss tillbaka till Bryssel efter en mycket lyckad dag. Och vi körde bara lite fel när vi skulle in i stan. Sen var det bara tidigt i säng för på söndagen väntade nya äventyr i Belgien.
torsdag 4 september 2008
Att köpa STIB-kort
De som klagar på biljettsystemet på lokaltrafiken i Sverige borde åka till Belgien och se hur det går till här.
Eftersom jag är en ärlig människa och dessutom har jobbat som tågvärd ligger det inte för mig att planka på tunnelbanan utan jag vill göra rätt för mig. (dock skulle det rent teoretiskt vara väldigt enkelt att planka på tunnelbanan här eftersom att det verken finns spärrar eller biljettkontrollanter. Bara att promenera rak ner och sätta sig på tåget, ingen kontroll what so ever. Men detta har jag naturligtvis aldrig själv gjort, absolut inte.)
Eftersom ett månadskort (aka STIB-kort) på all lokaltrafik inom Bryssel bara kostar 28 euro/mån om man är under 26 år tänkte jag att detta kunde vara en ganska bra investering. Även om jag försöker gå till jobbet kan ett 10 resorskort för 11,50 euro åkas upp ganska snabbt. Problemet är bara att det inte är helt lätt att köpa månadskort här. Hela systemet verkar vara skapat av en inte så smart person. För det första gäller alla månadskort från den första till sen sista varje månad, man kan alltså inte köpa dem mitt i en månad om man inte vill förlora hälften av resdagarna. Detta gör att i början av varje månad ska hela Bryssel förnya sina kort vilket leder till ett smärre KAOS! Speciellt om man aldrig haft ett månadskort förr, då är man hänvisad till ett få antal försäljningställen. På dessa ställen blir det lååång kö. Själv försökte jag mig inte ens på att köpa ett kort i måndags den 1a vilket nog var tur för då hade alla kölappar tagit slut på ungefär en timme. När en kollega till mig skulle köpa sitt kort hade hon tagit en kölapp vid halv nio på morgonen på tisdagen, vid tre- tiden hade det blivit hennes tur. Tror de att folk inte har bättre saker för sig än att stå i kö en hel dag? Jag gjorde även ett försök själv på tisdagen men gav ganska snabbt upp. Blev trött bara av att se kaoset.
Istället bestämde jag mig för att försöka idag, tänkte att på tre dagar måste den värsta hysterin ha lagt sig. Nja, det var väl inte riktigt så. Jag kom till butiken ca 20 min över åtta (de öppnar åtta) och då var det mycket folk där redan i kö. Som tur är ligger butiken ganska nära jobbet så jag tog min kölapp och gick sen till jobbet för att jobba några timmar innan jag återvände för att kolla in läget i kön. När jag kom tillbaka dit 1 tim och 30 min senare hade kö gått fram 15 nummer bara, fortfarande 19 kvar till min tur så jag gick tillbaka till jobbet igen. Efter en timme återvände jag till butiken igen och av någon anledning hade kön fått jättefart och var nu 15 förbi mitt. Jag vet inte riktigt vad som hände. Som tur var lyckades jag få tag i en engelskspråkig kille som jobbade där som var snäll nog att låta mig komma fram till nästa lediga kassa. Äntligen tänkte jag men inte riktigt. Då skulle de byta personal i den kassan och det tog sin tid. Sen när jag väl fick lämna fram mitt pass så att de kunde se mina personuppgifter kom det fram en kvinna och började sträcka fram ett kort till kvinnan i kassan och sen började de prata på franska, jag blev bortglömd. Efter ytterligare vänta märkte någon att jag var bortglömd och jag fick byta kassa vilket inte var helt lätt för jag var tvungen att få fram att mitt pass låg innanför glaset på den första kassan. När jag till slut fick mitt kort i handen såg jag att de hade skrivit fel födelsedatum på mig vilket jag påpekade och då var de tvugna att göra ett helt nytt kort. Att de hade skrivit Sara istället för Emilia orkade jag inte ens påpeka, vid det tillfället var jag ganska trött på allt. *suck*
Dessutom är korten personliga vilket gör att man måste ha ett foto på sig själv. Opraktiskt och inte så kul för de som inte blir bra på kort. Sen vill jag inte ens tänka på de stackare som jobbar med försäljningen, det kan inte vara kul. Nu har jag iaf mitt kort och kan åka ärligt inom hela Bryssel. Men jag kan inte säga annat än att jag förstår om folk tjuvåker med ett system som det existerande.
Ikväll ska jag på en återinvigning av en svensk restaurang som ligger på repen (aka den städiga svenska representationen i Bryssel). Det bli svensk mat och det kommer vara svenska människor där. Underbart!
Eftersom jag är en ärlig människa och dessutom har jobbat som tågvärd ligger det inte för mig att planka på tunnelbanan utan jag vill göra rätt för mig. (dock skulle det rent teoretiskt vara väldigt enkelt att planka på tunnelbanan här eftersom att det verken finns spärrar eller biljettkontrollanter. Bara att promenera rak ner och sätta sig på tåget, ingen kontroll what so ever. Men detta har jag naturligtvis aldrig själv gjort, absolut inte.)
Eftersom ett månadskort (aka STIB-kort) på all lokaltrafik inom Bryssel bara kostar 28 euro/mån om man är under 26 år tänkte jag att detta kunde vara en ganska bra investering. Även om jag försöker gå till jobbet kan ett 10 resorskort för 11,50 euro åkas upp ganska snabbt. Problemet är bara att det inte är helt lätt att köpa månadskort här. Hela systemet verkar vara skapat av en inte så smart person. För det första gäller alla månadskort från den första till sen sista varje månad, man kan alltså inte köpa dem mitt i en månad om man inte vill förlora hälften av resdagarna. Detta gör att i början av varje månad ska hela Bryssel förnya sina kort vilket leder till ett smärre KAOS! Speciellt om man aldrig haft ett månadskort förr, då är man hänvisad till ett få antal försäljningställen. På dessa ställen blir det lååång kö. Själv försökte jag mig inte ens på att köpa ett kort i måndags den 1a vilket nog var tur för då hade alla kölappar tagit slut på ungefär en timme. När en kollega till mig skulle köpa sitt kort hade hon tagit en kölapp vid halv nio på morgonen på tisdagen, vid tre- tiden hade det blivit hennes tur. Tror de att folk inte har bättre saker för sig än att stå i kö en hel dag? Jag gjorde även ett försök själv på tisdagen men gav ganska snabbt upp. Blev trött bara av att se kaoset.
Istället bestämde jag mig för att försöka idag, tänkte att på tre dagar måste den värsta hysterin ha lagt sig. Nja, det var väl inte riktigt så. Jag kom till butiken ca 20 min över åtta (de öppnar åtta) och då var det mycket folk där redan i kö. Som tur är ligger butiken ganska nära jobbet så jag tog min kölapp och gick sen till jobbet för att jobba några timmar innan jag återvände för att kolla in läget i kön. När jag kom tillbaka dit 1 tim och 30 min senare hade kö gått fram 15 nummer bara, fortfarande 19 kvar till min tur så jag gick tillbaka till jobbet igen. Efter en timme återvände jag till butiken igen och av någon anledning hade kön fått jättefart och var nu 15 förbi mitt. Jag vet inte riktigt vad som hände. Som tur var lyckades jag få tag i en engelskspråkig kille som jobbade där som var snäll nog att låta mig komma fram till nästa lediga kassa. Äntligen tänkte jag men inte riktigt. Då skulle de byta personal i den kassan och det tog sin tid. Sen när jag väl fick lämna fram mitt pass så att de kunde se mina personuppgifter kom det fram en kvinna och började sträcka fram ett kort till kvinnan i kassan och sen började de prata på franska, jag blev bortglömd. Efter ytterligare vänta märkte någon att jag var bortglömd och jag fick byta kassa vilket inte var helt lätt för jag var tvungen att få fram att mitt pass låg innanför glaset på den första kassan. När jag till slut fick mitt kort i handen såg jag att de hade skrivit fel födelsedatum på mig vilket jag påpekade och då var de tvugna att göra ett helt nytt kort. Att de hade skrivit Sara istället för Emilia orkade jag inte ens påpeka, vid det tillfället var jag ganska trött på allt. *suck*
Dessutom är korten personliga vilket gör att man måste ha ett foto på sig själv. Opraktiskt och inte så kul för de som inte blir bra på kort. Sen vill jag inte ens tänka på de stackare som jobbar med försäljningen, det kan inte vara kul. Nu har jag iaf mitt kort och kan åka ärligt inom hela Bryssel. Men jag kan inte säga annat än att jag förstår om folk tjuvåker med ett system som det existerande.
Ikväll ska jag på en återinvigning av en svensk restaurang som ligger på repen (aka den städiga svenska representationen i Bryssel). Det bli svensk mat och det kommer vara svenska människor där. Underbart!
onsdag 3 september 2008
Mjölken i Belgien
Mjölken i Belgien har väääldigt lång hållbarhet. Den jag köpte igår har bäst före datum 30 nov. Jag vet inte men på något sätt känns det inte riktigt bra...
Idag har jag haft en hel del jobb att göra men det är kul att det kommer igång på riktigt. Ikväll hade jag tänkt tvätta men det verkar inte bli nåt med det. Ett par kollegor ska träffas och äta Kinamat så jag hänger på dem istället. Varför tvätta när man kan ha kul istället? Nu måste jag skynda mig så att jag inte blir försenad.
Idag har jag haft en hel del jobb att göra men det är kul att det kommer igång på riktigt. Ikväll hade jag tänkt tvätta men det verkar inte bli nåt med det. Ett par kollegor ska träffas och äta Kinamat så jag hänger på dem istället. Varför tvätta när man kan ha kul istället? Nu måste jag skynda mig så att jag inte blir försenad.
måndag 1 september 2008
10 minuter från Europas maktelit
I detta nu börjar statschefer och utrikesministrar från hela EU att anlända till Bryssel för att deltaga i det extrainsatta toppmötet kring kriget i Georgien och EUs relation med Ryssland. Det är första gången sedan 2003 och Irakkriget som EU håller ett extra möte som detta, alltså något ganska unikt.
Satt och surfade runt lite på nätet och letade information om mötet då jag ser en bild på några georgier som protesterar mot Ryssland framför kommissionen. Plötsligt slår det mig, där var jag så sent som i fredags. Just nu befínner jag mig ca 10 minuter där ifrån, jag befinner mig på 10 minuters avstånd från Europas maktelit. Den känsla är ganska cool, jag kan inte låta bli att småle lite för mig själv åt tanken. Tänk att jag faktiskt är i Bryssel, det är ganska stort. Jag vet inte riktigt om en sånhär händelse gör att det känns mer verkligt eller mer overkligt. Får fundera vidare på det sen, nu ska jag njuta lite av känslan av att befinna mig i maktens centrum.
Satt och surfade runt lite på nätet och letade information om mötet då jag ser en bild på några georgier som protesterar mot Ryssland framför kommissionen. Plötsligt slår det mig, där var jag så sent som i fredags. Just nu befínner jag mig ca 10 minuter där ifrån, jag befinner mig på 10 minuters avstånd från Europas maktelit. Den känsla är ganska cool, jag kan inte låta bli att småle lite för mig själv åt tanken. Tänk att jag faktiskt är i Bryssel, det är ganska stort. Jag vet inte riktigt om en sånhär händelse gör att det känns mer verkligt eller mer overkligt. Får fundera vidare på det sen, nu ska jag njuta lite av känslan av att befinna mig i maktens centrum.
Okej, nu har jag blivit med Fisbok. Ni är välkomna att lägga till mig som vän, jag fattar själv inte riktigt hur allt fungerar än...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)