söndag 14 september 2008

Lille

Igår stod en utflykt till Lille i Frankrike på dagordningen. Det var orginalgänget + Andrea och Kristofer från norra Sverige

Vi samlades på Gare du Midi kl.09.00 bara för att få veta att vårt tåg var inställt p g a branden i tunnlen under engelska kanalen. Nästa tåg gick 1 1/2 timme senare så det blev en extra frukost på stationen. Jag hade verkligen sett framemot att åka TVG-snabbtåg men det var en besvikelse. Jag hade förväntat mig att farten skulle upplevas bättre än vad den gjorde, tåget var ganska slitna (x2000 i Sverige är mycket fräschare). Dessutom gjorde tågvärden väldigt dåliga utrop i högtalarsystemet, ingen Arrivaklass där inte. Jag kan göra det mycket bättre själv.

Lille visade sig vara en trevlig stad. Skön stämning och lagom stor för en dagsutflykt, kan rekommenderas Vi hade ingen speciell plan utan strosade mest omkring. Tittade på det som man skulle se och gick lite i affärer. Det var mulet hela dagen men vi hade tur för det började inte att regna. På kvällen hade de andra bestämt sig för att äta musslor till middag. Själv kände jag mig lite tveksam och beställde in kött men jag smakade åt minstonde på de andras musslor och det var faktiskt helt ok. Jag kan tänka mig att äta det igen.

När vi kom ner till stationen för att åka hem möttes vi av beskedet att vårt tåg var 50 minuter sent. Vi hade som tur varandra så tiden gick faktiskt ganska snabbt. Väl på tåget till Bryssel pratade vi nog lite förmycket för vissa av de andra resenärerna tittade konstigt på oss. Men jag vet åt minstonde att vi inte satt i den tysta avdelningen. Ganska precis 00.00 klev jag innanför dörren hemma efter ytterligare en lyckad utflykt :)

Inga kommentarer: