söndag 30 november 2008

Kyrkan

Idag har jag varit i kyrkan för första gången sedan, jag kommer faktiskt inte ihåg när jag var i kyrkan senaste. Var i alla fall i svenska kyrkan här i Bryssel på adventsgudstjänst. Egentligen var det trevligt men det är något med kyrkor som gör mig obekväm. De pratar om kärleksbudskapet till alla men samtidigt måste man vara inom en speciell mall för att passa in. Religion har skapat så mycket ondska och död i världen. Karl Marx sa att "religion är opium för folket", jag tänker inte ge mig på någon lång utläggning men det ligger något i det. Min filosofi får bli att alla får tro på vad de själva vill så länge de inte försöker tvinga på någon annan sin tro eller fördömer någon för deras syn på livet (så länge männskliga rättigheter respekteras). Då kanske världen blir en lite bättre plats. Idag tycker jag inte att det synsättet finns inom någon religion.

Nåja jag får försöka se det som att i utlandet är svenska kyrkan lika mycket en mötesplats för svenskar som en religiös plats. Och det var trevligt med lite adventsstämning med glögg, pepparkakor och lussekatter.

torsdag 27 november 2008

3 veckor kvar

Idag är det tre veckor kvar tills jag åker hem. Tre veckor som jag hoppas kommer att gå snabbt, mentalt är jag ju redan i Sverige. Fick mitt schema för jul igår och är väldigt nöjd. Jag kommer få jobba både jul- och nyårsafton, något som passar mig bra. Mycket kvällar på schemat vilket innebär att jag är fri på dagarna och dessutom får bra med OB. Har mitt första pass den 23 dec, det är nog bra, kan behöva att vara helt ledig fyra dagar när jag kommer hem. Längtar till tågen!

Det känns som att jag var varit dålig på att hålla kontakten med alla hemma i Sverige under min tid i Bryssel. Har lite dåligt samvete över det faktiskt. Om det är något som jag har kommit på är det ju att det är i Sverige som jag har mina riktiga vänner och där finns de som jag bryr mig om. Det måste bli bättring från min sida!

tisdag 25 november 2008

Uttråkad!

Okej, jag är uttråkad. Egentligen borde jag inte klaga, vara lite mer positiv, det finns många som har det bra mycket värre än mig men jag har tråkigt just nu. Absolut inget att göra på jobbet. Innan lunch frågade jag t o m om det fanns något att göra, de skulle fundera på det. Normalt är den frågan livsfarlig att ställa då de brukar ge mig en massa uppgifter att göra. Det är väl lite så att eftersom jag bara har drygt tre veckor kvar här börjar jag falla utanför allting. De andra arbetar mest med att planera inför 2009 och då kommer jag ju inte finnas kvar. Jag har läst alla nättidningar flera gånger, det händer inte tillräckligt mycket i världen för att de ska uppdateras i mitt tempo. Jag har besökt en massa fördrivatiden-sidor på nätet, nu börjar jag kunna de utantill. Fick ett tips om att börja läsa japanska tidningar, kanske skulle vara en idé för då måste jag lära mig japanska först och det lär ta lite tid.

Ikväll blir det iaf en liten sammankomst. Det är avskedsfest för A som lämnar Bryssel i helgen för att flytta till Paris. Ska bli skoj! Ja inte att A flyttar utan att ha fest så här en tisdag.

måndag 24 november 2008

De små sakerna i livet

Det är de små sakerna i livet som gör det ibland. Igår när jag skulle laga middag stod jag och läste lite på pastapaketet medan jag väntade på att vattnet skulle börja koka så att jag kunde lägga i pastan. Det tog en stund innan jag reagerade på att jag läste på svenska! Varför säljer man i en belgisk mataffär pasta av de stora italienska märket, där det endast står på svenska och italienska? Jag tror inte att det ger belgarna någon hjälp men jag tyckte att det var trevligt.

lördag 22 november 2008

Snö

Det har faktiskt snöat lite här idag. Inte så att det har lagt sig men man får glädja sig åt det lilla. Var nere på stan en sväng i dag och så hur mer och mer julskyltning börjar komma upp. Nästa helg är det första advent. Då ska jag äta pepparkakor och lyssna på julmusik. Kanske kommer jag även ha ett maraton med "Sunes jul", absolut en av de tre bästa julkalendrarna någonsin! Detta års kommer jag att kunna följa på SVTs hemsida, bra service. Fast ärligttalat var TVs julkalender bättre förr och det tror jag inte bara har att göra med att jag har blivit äldre och ändrat synsätt.

Det slår mig hur årstiderna har skiftat sen jag kom hit. Då var det fortfarande sommar och träden var gröna. Hösten kom och gick och nu är vintern här. Mycket har hänt och jag behöver komma hem för att sortera alla minnen och intryck härifrån. Komma hem och ta tillvara det och dem som verkligen betyder något för mig.

onsdag 19 november 2008

Matrecension

Då tänkte jag recensera maten igår:

Först fick vi en liten, liten svamp med lite, lite köttfärs med en liten bit ost och något blad av någon sort som aptitretare. Svampen och köttfärsen var god men åt i två små tuggor, inget att bli mätt på. Efter det fick vi bröd, mycket gott bröd. Vi fick nytt bröd hela kvällen och jag åt alldeles för mycket av det.

Till riktig förrätt fick vi getost och paprika inlindad i parmaskinka med fikon sidan om. Jag klarar verkligen inte paprika och gillar inte ost men lyckades tycka i mig några tuggor och se glad ut. Efter det bjöds det på smaksatt is för att rensa smaklökarna. Helt ok. Huvudrätten bestod av nåt som påminde om finare lasange. Vet inte riktigt vad som var i förutom kalvfärs, ibland är det bättre att inte veta. Jo jag vet att det var en massa spenat i för den försökte jag peta bort lite snyggt så gott det gick.

Efterrätten var bäst och den bestod inte av choklad! Istället var det en mycket god äpplekaka med vaniljglass.

Men jag blev mätt (övermätt tack vare allt bröd) och det är det viktigaste. Och det var trevligt att höra lite skvaller från universitet. Middag drog ut på tiden och var var inte hemma från närmare midnatt. Det är en konst att äta i över tre timmar. Kom på att jag faktiskt saknar Örebro Universitet lite.

tisdag 18 november 2008

I väntans tider...

Sitter och väntar på att klockan ska bli 20.00 för då ska jag bli bjuden på middag. Örebro universitet är här nere med en grupp och bjuder på finrestaurang. Egentligen förstår jag inte vitsen med finrestaurang. De gånger jag har varit på det här i Bryssel har jag inte tyckt att maten var speciellt god. Men det är kanske bara jag som inte har tillräckligt utvecklade smaklökar. Nu mår jag illa också. Kom hem lite efter 18.00 och var jättehungrig så jag åt en massa godis för att stilla det akuta behovet. Inte den bästa av idéer kanske. Men jag kan ju inte tacka nej till gratis mat från mitt gamla universitet. Det känns konstigt att skriva det, mitt gamla universitet...

Idag har jag varit på en av de bästa konferenserna hittills i Bryssel, den handlade om Kreativitet och Innovation. Det märktes på de som talade. De var konkreta och höll sig till ämnet. Dessutom hade de bra presentationer och lyckades engagera publiken. Mer sånt tack!

måndag 17 november 2008

5 veckor kvar till jul...

*VARNING, julälskare bör inte läsa detta inlägg då det för dem nog kan upplevas som provocerande*

Det slog mig i helgen när jag låg hemma i sängen och tittade "Love Actually" att det bara är fem veckor kvar till julafton på onsdag. Det känns sjuk! Personligen skiter jag i julen, jag hade klarat mig bra utan den. Julen är helt enkelt inte för mig. En högtid när en massa pengar spenderas av människor som försöker tävla i vem som köper finast julklappar samtidigt som alla ska spela lyckliga familjen. Suck. Personligen håller jag tummar och tår att jag får jobba på julaftonskväll. Inte för att det är bra betalt, pengarna struntar jag i, hade kunna arbeta gratis den kvällen bara för att få slipper känna julafton. Det finns så många människor som bara mår dåligt av skiten.

Själv räknar jag ner till den 18 dec, då åker jag hem till Sverige. Det är 31 dagar kvar... Tiden kan inte gå snabbt nog.

lördag 15 november 2008

Egentid

Ibland behöver man egentid. Idag behövde jag egentid. Jag behövde komma bort från Bryssel och den bubbla som jag lever i här. Få en chans att bara vara med mig själv och andas. Därför har jag varit i Antwerpen. 40 minuter med tåg från Bryssel och med en biljett som endast kostade 7 euro ToR var detta ett perfekt utflyktsmål. Jag har hört så mycket postivit om Antwerpen att det hade varit mycket synd om jag lämnat Belgien utan att ha besökt staden.

Jag blev inte besviken på Antwerpen. Stan är ungefär lika stor som Göteborg som jag har förstått det, vilket är lagom för att kunna greppa på en dag. Det var en skön stämning i stan, mer ungt och avslappnat än i Bryssel kändes det som. Jag var inte där för att shoppa men hade jag varit det så fanns det mycket olika affärer. Idag nöjde jag mig med att bara promenera runt och titta på stan. Vädret var inte det bästa, novembergrått bara men inget regn åtminstonde. Fast jag tycker att sånt väder kan vara mysigt och rogivande ibland. Idag var en sån dag, den grå himmeln och råa luften störde inte mig alls. Och det var väldigt skönt att bara vara själv en dag.

Ikväll är det tänkt att vi ska gå ut. Just nu känner jag mig så trött att det känns som en övermäktig uppgift att fixa till mig och ta mig till stan. Vi får se hur det går.

tisdag 11 november 2008

Helgdag

Idag är det helgdag i Belgien, de firar visst krigslutet på första världskriget, men jag jobbar ändå. Vi tilllämpar nämligen svenska helgdagar hos oss. Det känns lite surt en dag som denna. Det var nästan helt öde när jag gick till jobbet imorse, en skum känsla. Normalt brukar det vara människor överallt och ett stressigt morgontempo. Majoriteten av de jag såg verkade vara någon form av renhållningsarbetare, hela Bryssel verkade städas. Kanske smart att göra det när det inte är så mycket människor i rörelse.

Efter oväder igår och i natt med blåst och regn, så pass att regnet väckte mig i natt, skiner solen nu över Bryssel. Det ryktas om att det ska bli uppåt 15 grader idag. Är vi inte i mitten av november?

måndag 10 november 2008

När du får oväntat besök

Idag fick vi oväntat besök på kontoret. Eller oväntat och oväntat, snarare så att ingen hade kommit ihåg att berätta för mig att vi skulle få besök. Vilket kanske inte var så bra med tanke på att jag är ensam på kontoret nu på förmiddagen. När jag kom till jobbet (för en gång skull ganska tidig en måndagmorgon) möttes jag av elva personer nere i lobbyn som skulle ha möte i vårt konferensrum. Jag blev ganska ställd och kände mig lite halvdum som stod där som ett fån och inte hade någon aning om det. Kändes inte så proffisigt. Fick ialla fall upp dem på kontoret och in dem i vårt konferensrum efter lite förvirring. Fixade kaffe till dem vilket tar lite tid i detta landet efter som allt vatten först måste filtreras innan det hälls i kaffekokaren. Annars lär kaffet inte smaka så gott säger de som vet. Dock fick det oväntade besöket inte Gevalia kaffe som reklamen annars säger att man ska bjuda på. Vilket för övrigt skulle passat extra bra med tanke på vilken region som vi representerar på kontoret.

söndag 9 november 2008

Smurfmuseum

Idag har jag varit på smurfmuseum, det är inte alla som kan säga att de varit på det i sitt liv. Okej, det var inte bara ett museum för smurfarna utan alla belgiska tecknade serier. Att skapa serier måste verkligen vara belgarnas grej. Förutom smurfarna har figurer som Tintin, Lucky Luck och Asterix sina rötter i Belgien. Plus en hel massa andra serier som jag aldrig har hört talas om. Men så är jag inte speciellt inläst på området.

lördag 8 november 2008

Mental förflyttning

Jag känner att jag mer och mer börjar flytta mig mentalt från Bryssel. Trodde att det skulle bli bättre efter jag varit hemma men jag försvinner mer och mer från Bryssel i mina tankar. Det är inte bra. Jag längtar efter att komma tillbaka till Sverige. Ser framemot att få jobba på Arriva i jul och sen flytta till Sthlm. Denna gången ska Sthlm bli verklighet, inget ska komma mellan som det har haft en tendens att göra hittills, haha.

Nu är jag inne på sista etappen av tiden Bryssel och jag börjar allt mer se saker som jag inte såg i början. Saker som jag inte är säker på att jag gillar. I början var att så nytt och stort men nu har jag börjat tänkta mer kritiskt kring vissa saker. Det spelas mycket falskspel här nere och det gäller att vara medveten om det och kunna se igenom det. För allt för många är karriär allt. Men även om jag inte alltid gillar det jag ser är jag otroligt glad att ha fått ta del av denna världen. Det har absolut gjort mig starkare. Jag har blivit säkrare på vad som verkligen spelar roll här i världen.

Men nu ska jag släppa tankarna för idag och koncentrera mig på festen som väntar ikväll!

torsdag 6 november 2008

Konsten att hålla ögonen öppna

Idag har jag varit på två olika konferenser. Den största delen av min energi gick åt att hålla mig vaken. Tidvis kunde jag knappt hålla ögonen öppna hur mycket jag än kämpande. Det gjorde fysiskt ont att inte få ge efter och sova. En hemsk känsla att kämpa på det sättet mot en naturlig instingt. Ett tag var jag så desperat att jag på allvar funderade att gå in på en toalett bara för att kunna få stänga ögonen några minuter. Ska jag vara ärlig så tror jag att jag somnade till några få sekunder, det har jag aldrig gjort förr. Mina anteckningar är på sina ställen nästan helt oläsbara, man ser att jag inte har haft riktigt kontroll över min hand när de skrevs.

Annars håller Bryssel på att förbereda sig för toppmöte imorgon. EUs ledare ska träffas och bland annat prata om finanskrisen. På väg hem såg jag hur kravallstaket med taggtråd sattes upp i kvarteren runt kommissionen, stora grupper av poliser och hur det förbereddes för att kunna stänga Schmans metrostation imorgon.

onsdag 5 november 2008

Tillbaka i Bryssel

Då sitter jag igen i min skunkiga lägenhet i Bryssel efter 4 dagar hemma i Malmö. Det känns lite tomt och ensamt just nu. Det har varit riktigt skönt och välbehövligt att vara hemma. Majoriteten av tiden kändes det jättebra, men sen var det naturligtvis stunder som var mindre kul. Kändes lite småjobbigt från och till att se mamma med gipsat ben. Men jag vet att hon klarar sig och det var skönt att se henne. Totalt sätt har jag känt mig mer harmonisk denna helgen än på ett bra tag. När jag var på Malmborgs och handlade i lördags fick jag bara en känsla av att här är jag hemma. Jag trivs i Bryssel men det är i Sverige som jag hör hemma. Sen är jag otroligt glad att jag fått chansen att komma till Bryssel och skulle aldrig vilja ha det ogjort.

Sex veckor kvar av min tid i Bryssel. De veckorna ska jag ägna åt att få ut så mycket jag kan och samtidigt passa på att njuta lite av allt också. Och att det är sex veckor kvar tills jag åker hem innebär att det bara är sex veckor lite drygt kvar till jul. Tiden går snabbt!

Sen kan jag tillägga att det känns jävligt bra att åtta år med Bush vid makten är över och att amerikanerna har tagit sitt förnuft till fånga och valt Obama till ny president (även om jag hellre hade sett Hillary på den posten men man kan inte få allt här i livet). Och det känns skönt att Sarah Palin inte är ett hjärtslag från att bli världens mäktigaste. Nu är det bara att hålla tummarna för att Obama lyckas göra något bra och att Palin inte får för sig att kandidera någon mer gång.