Kvällen avslutades på en pub med utsikt mot kommissionsbyggnaden och vi kom överrens om att det var en ganska mäktig känsla, det kändes verkligen att vi var i Bryssel och att det var på riktigt. Att ta sig hem sen blev ett litet äventyr. Jag och Ted skulle vara snälla och följa Matilda till hennes buss för att hon skulle slippa gå själv. Problemet var bara att vi inte hittar jättebra i Bryssel än och den vägen som vi normalt skulle gått till busshållsplatsen går genom en park vilket inte kändes som en så bra väg att ta runt midnatt. Resultatet blev en omväg på ca 20 min men fram kom vi helskinnade och det får ändå ses som det viktigaste.
Lördagen började med att jag för första gången i Bryssel fick se en klarblå himmel och dessutom var det över 25 grader varmt. Vi hade bestämt oss för att åka ut till IKEA för att shoppa lite svenska mat och andra mer eller mindre nödvänliga saker. Efter lite förvirring kring var vi skulle byta tunnelbana för att komma till IKEA var jag, Ted, Matilda, Nisse och en italienare vid namn Dario, som Nisse delar lägenhet med, på väg mot utlandssvenskars tempel. Jag kände mig som ett litet barn på julafton, samma känsla som jag alltid får när jag ska besöka IKEA i utlandet. Vi började med att kolla in den svenska affären och konstaterade ett varierande utbud. Allt från mat till godis och sprit. Väl inne i själv varuhuset drabbades jag av köpmani, det var så mycket jag ville ha! Fick försöka lägga band på mig själv och tänka på att jag bara ska ha sakerna i fyra månader, det går inte direkt att ta med sakerna hem till Sverige. Försökt att välja de billigare alternativen. Vi hade bestämt oss för att äta köttbullar till lunch på IKEA men det blir inte riktigt som hemma när de inte har kokt potatis utan Pommes Frites. Visst, Pommes Frites är belgarnas nationalrätt med det passar inte till köttbullar och sås. Köttbullar är ju ändå nästan Sveriges nationalrätt. Men jag var lycklig bara av att vara på IKEA. Ute i den svenska affären köpte jag köttbullar, falukorv, chips, kakor och godis. Svenskt godis är speciellt och nu har jag ett lager av Ahlgrens Bilar att ta till om jag skulle drabbas av hemlängtan. Jag kommer att besöka IKEA fler gånger under min vistelse i Bryssel, det är ett som är säkert.
Kvällen tillbringade vi på en uteservering i de centrala delarna av Bryssel där vi njöt av atmosfären. Luften var varm som en högsommarkväll hemma i Sverige och det kändes som att vi var på semester.