Eftersom jag just nu lyckats ta min in och tjuvsurfa på nån grannes bredband kommer här ett blogginlägg om att inte Internet...
Eftersom att jag inte har Internet hemma måste jag alltså hitta andra sätt att roa mig. De senaste åren har jag tittat relativt lite på TV, det kommer definitivt bli mer nu. Jag har många TV-kanaler på alla möjliga språk, bara att välja om jag vill titta på (lyssna på) franska, flamländska, italienska, turkisk, tyska eller engelska TV. Fransk, turkisk och italienska TV går bort direkt eftersom jag inte förstår ett ord av vad de säger och då försvinner en stor del av poängen med TV. Flamländsk TV är fungerar om de visar engelska program för de dubbar inte, det är uppskattat för jag gillar inte när Joey i ”Vänner” helt plötsligt pratar franska. Tysk TV har också potential, inte minst för att det skulle ge mig tillfälle att fräscha upp min tyska. Annars blir det mest engelsk TV, jag har BBC, CNN och någon annan kanal. Hittills har jag kollat på OS på BBC , det har varit en intressant upplevelse. De visar konstiga sporter som landhockey och vattenpolo som knappt existerar i Sverige medan de verkade jättefascinerade av handboll som om man lyssnade på kommentatorerna verkade komma från yttrerymden, eller åtminstone från det europeiska fastlandet. Britterna tjatar även om OS i London 2012 nonstop, hur ska de orka hålla på så i fyra år och om hur många medaljer de tog i Peking. Det svider att lyssna på som svensk. Annars känner jag att jag kommer kunna allt om det amerikanska presidentvalet när det närmar sig. CNN hårdbevakar demokraternas konvent som hålls i Denver nu i veckan. Nästa helg är det republikanernas konvent som gäller. Samtidigt får jag chansen att lyssna på engelska. Skulle jag tröttna på detta TV-utbudet har min kollega och granne, Ted, en hel extern hårddisk med TV-serier och filmer. Det är inte helt fel. Just nu har jag som mål att äntligen se igenom hela ”Sex and the City” från början till slutet. Jag missade ju hela grejen med serien på den tiden den gick på TV.
Jag och Ted håller på att undersöka olika möjligheter att få Internet till lägenheten men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Det finns en mängd problem. För det första står vi inte på lägenhetskontraktet och vi vet inte alls vad som finns inkopplat i huset. Sen verkar det vara dyrare med bredband här i Belgien än vad det är i Sverige och tecknar vi ett abonnemang har vi en viss bindningstid vilket också är ett problem. Dessutom har vi det eviga språkproblemet. Belgarna är dåliga på engelska, vi kan inte franska och dessutom hade det nog varit svårt nog att kommunicera om de tekniska problemen på svenska eftersom vi egentligen inte har någon aning om vad vi behöver. Jag saknar möjligheten att bara kunna surfa runt på diverse mer eller mindre nödvänliga sidor. Även om jag har internettillgång hela dagen på jobb blir det inte samma sak.
Men jag kan ju kanske passa på att upptäcka Bryssel, Belgien och resten av Europa på min fria tid. Det ligger ju ganska nära. Tisdagen den 9 september ska vi ha en träff med andra svenska praktikanter här nere. Då kommer jag att träffa och lära känna fler människor som jag kan hitta på saker med. Även om jag och Ted kommer bra överrens känns det lite jobbigt att vara så beroende av honom. Vi kan nog behöva lite pauser från varandra ibland. Vi ser varandra på jobbet och hemma hela tiden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar