Idag har jag varit i kyrkan för första gången sedan, nä jag kommer faktiskt inte ihåg när jag var i kyrkan senaste. Var i alla fall i svenska kyrkan här i Bryssel på adventsgudstjänst. Egentligen var det trevligt men det är något med kyrkor som gör mig obekväm. De pratar om kärleksbudskapet till alla men samtidigt måste man vara inom en speciell mall för att passa in. Religion har skapat så mycket ondska och död i världen. Karl Marx sa att "religion är opium för folket", jag tänker inte ge mig på någon lång utläggning men det ligger något i det. Min filosofi får bli att alla får tro på vad de själva vill så länge de inte försöker tvinga på någon annan sin tro eller fördömer någon för deras syn på livet (så länge männskliga rättigheter respekteras). Då kanske världen blir en lite bättre plats. Idag tycker jag inte att det synsättet finns inom någon religion.
Nåja jag får försöka se det som att i utlandet är svenska kyrkan lika mycket en mötesplats för svenskar som en religiös plats. Och det var trevligt med lite adventsstämning med glögg, pepparkakor och lussekatter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar