Lördagen blev en uppvisning i effektivt turistande och ett bevis på hur litet land Belgien är. Originalgänget som vi numera kallar oss, alltså jag, Ted, Matilda och Nisse, möttes upp 10.00 på Pluxen för att åka på en dagsutflykt till kusten och Brügge. Vi hade hyrt en bil vilket inte alls var dyrt, speciellt inte när vi delade på kostnaden. Sen hade vi fördelen av att Nisse har jobbat som motorjournalist och älska att köra bil. Han gjorde det bra också, vi kändes oss säkra hela dagen och det är bra med tanken på hur den belgiska trafiken är ibland och jag vet att det inte är lätt att köra i okända storstäder.
Vårt först mål för dagen var kuststaden Osteende ca 1 ½ timme från Bryssel. Staden lär inte vara så mycket att se så vi nöjde oss med stranden. Det var ebb vilket gjorde att vi hade mycket strand att tillgå. Vi såg även några surfare men det verkade lite kallt, annars hade jag nog blivit sugen på att hoppa i och testa. Vid stranden fanns även några soptunnor med meddelade på att om man kastade skräp någon annanstans än där kunde man få böta 123, 95 euro, en jämn och logisk summa tycket vi. Nästa stopp blev De Haan, en liten mysig kuststad som nästan såg för perfekt ut. Här åt vi lunch som intogs vid strandpromenaden samtidigt som solen började titta fram. Ungefär nu födde någon idén om att det vore kul att ta en sväng till Holland, bara så där. Det är ju inte varje dag som man har möjlighet att säga ”nej nu åker vi en sväng till Holland”, så varför inte passa på när chansen finns tänkt vi. På vägen mot Holland körde vi längst kusten och hann med att se ytterligare en stad, Knocke, när vi hamnade lite fel och missade vår avfart p g a dåliga skyltning vid ett vägarbete. Annars var det största problemet med att åka till Holland att det inte fanns några skyltar som visade när vi hade kommit fram. Allt gick in i varandra, men efter en stund såg vi att vi var i en by som enligt kartan skulle ligga i Holland så vi parkerade bilen och gick ut för en promenad. På de 30 minuter vi var där hann med att få en hel del fördomar om Holland besannade. Vi såg cyklande människor, en kanal, en väderkvarn och inte mindre än fem (!) st erotikbutiker/biografer. Vi har nöjda med vårt besök i Holland och klockan började visa att det var hög tid att bege oss mot dagens huvudmål, Brügge.
I Brügge var vi inte ensamma., det märkte vi redan i parkeringshuset när vi skulle parkera. Jag tror aldrig jag har varit i ett sånt stort parkeringshus förr, ändå fick vi köra runt i säkert 20 min innan vi hittade en ledig plats. Är man i Bügge ska man åka kanalbåt vilket vi också gjorde, precis som alla andra turister. Vår båtchaufför gillade inte ankor, han fick nämligen ett utbrott på några som låg på en ö i kanalen och kallade dem för ”Jävla a-hål” i micken som han guidade i (ja Anna, jag förstår att du kommer skratta när du läser detta). Efter båtturen vandrade vi runt lite i gränderna och tittade på saker som skulle vara kända. När vi var klara med det var klockan för lite för att äta middag men vi kände inte för att bli kvar i Brügge och definitivt inte för att åka hem till Bryssel så vi bestämde oss för att åka till Gent och äta där.
Väl i Gent tog vi en snabb tur ner mot centrum mest för att ha sett det innan vi började leta efter en restaurang. Vi hamnade på ett thai-stället som var betydligt snobbigare på insidan än det såg ut från utsidan. Priserna var ändå ok och vi fick äta obegränsat med ris, det gillade vi. Jag ska inte ens gå in på hur många gånger vi beställde in mer ris. Mätt och nöjda begav vi oss tillbaka till Bryssel efter en mycket lyckad dag. Och vi körde bara lite fel när vi skulle in i stan. Sen var det bara tidigt i säng för på söndagen väntade nya äventyr i Belgien.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar