måndag 1 september 2008

10 minuter från Europas maktelit

I detta nu börjar statschefer och utrikesministrar från hela EU att anlända till Bryssel för att deltaga i det extrainsatta toppmötet kring kriget i Georgien och EUs relation med Ryssland. Det är första gången sedan 2003 och Irakkriget som EU håller ett extra möte som detta, alltså något ganska unikt.

Satt och surfade runt lite på nätet och letade information om mötet då jag ser en bild på några georgier som protesterar mot Ryssland framför kommissionen. Plötsligt slår det mig, där var jag så sent som i fredags. Just nu befínner jag mig ca 10 minuter där ifrån, jag befinner mig på 10 minuters avstånd från Europas maktelit. Den känsla är ganska cool, jag kan inte låta bli att småle lite för mig själv åt tanken. Tänk att jag faktiskt är i Bryssel, det är ganska stort. Jag vet inte riktigt om en sånhär händelse gör att det känns mer verkligt eller mer overkligt. Får fundera vidare på det sen, nu ska jag njuta lite av känslan av att befinna mig i maktens centrum.

Inga kommentarer: