söndag 12 oktober 2008

Deutchland über alles

Nyss hemkommen från Tyskland och då jag ändå inte kommer att kunna somna direkt kan jag göra ett försök att sammanfatta helgen.

Samling skedde 08.00 på Pluxen och denna gången hade vårt resegäng växt till 8 personer vilket gjorde att vi behövde en minibuss för att få plats. Det var en ganska dimmig morgon men det märktes att det skulle bli en fin dag. Vårt första mål på resan var Köln dit vi tog oss via Holland. Kan säga att det kändes ganska bra att komma in i Tyskland. Ordning och reda, ett språk som går att förstå m.m, jag kände mig hemma. Dessutom kände jag igen gränsen mellan Holland och Tyskland, där har jag någon gång när jag var yngre stått med ett ben i varje land och tyckt att det var jättekul. En annan sak som fick mig att känna mig hemma var det faktum att jag var den enda i bilen som visste hur toasystemet på tyska rastplatser fungerar. Man betalar för att komma in men sen får man ut en biljett som man sedan kan handla för i affären på rastplatsen. Kan vara bra att veta för alla som planerar att besöka Tyskland.

Köln mötte med soligt och varmt väder. I Köln har jag varit förr men kom inte ihåg så mycket. Kölnerdomen är stor med betoning på stor, den största (eller åtminstonden en av de största) kyrkorna i Europa. Tyvärr var den inte speciellt mysig inne i, helt för mycket turister. Men å andra sidan gjorde det inte mig nåt, jag gillar ändå inte kyrkor. Efter Köln styrde vi mot Koblenz och "Die Deutche Ecke" där de två floderna Rehn och Mosel möts. Där har jag också varit förr. Jag har ätit mitt livs godaste äpple där. Denna gången åt vi en inte så god tyskkaka. Från Koblenz följde vi Mosel in i Moseldalen som såg ut att brinna i höstens alla färger. Det var riktigt vackert, så där vackert så att man själv måste uppleva det. Vi stannade till på en lite gård för vinprovning i andan av området vi färdades i.

Klockan gick fort och vi konstaterade att det var tid för middag. Det var lättare sagt en gjort. Utan att bli osams hade det redan börjat märkas att det kan vara lite svårt ibland att resa åtta personer tillsammans där alla har starka viljor kring vad de vill göra. När sen de flesta ställena i byn där vi skulle äta dessutom var fulla blev det inte lättare. Men efter många om och men fick vi mat. Det finns ingenstans som i Tyskland där de gör så god schnitzel. Nu var det riktigt mörkt och vi skulle försöka hitta til byn där vi hade boka rum för övernattning. På småvägar i Moseldalen där kartan inte stämmer p g a vägarbete gjorde vi ändå ett bra jobb och körde bara lite fel och en liten omväg.

Stället vi bodde på var fräschare än vad jag hade räknat mig. Jag hade föreställt mig det värsta för att kunna bli positivt överraskad. Stället hade även "fest" denna kvällen vilket gjorde att hela byn var där. En riktig tysk fest där vi sänkte medelåldern ganska regält. Men det var en upplevelse att se fulla tyskar dansa linedance.

Nu har jag svårt att hålla mina ögon öppna och en lång arbetsvecka ligger framför mig. Fortsättning följer...

1 kommentar:

Mamma sa...

Så mycket minnen från vår resa! Köln där du var rädd att gå vilse. Vi skulle träffa de andra på resan vid Kölnerdomen, och du var rädd att inte hitta tillbaka.Svårt att missa kyrkan :). Det godaste äpplet och höstens alla färger. Och tänk vad bra att kunna toasystemet. Något positivt med en mamma som ska besöka toaletten på alla rastplatser.