Plankar mig själv rätt av och lägger in en nyhet som jag precis har skrivit här också.
Under EU:s 50 år har i princip endast män haft alla höga positioner, något som nätverket Females in Front vill ändra på. Enligt Lissabonfördraget ska EU arbeta för jämställdhet och enligt samma fördrag ska kommissionen bli tvingad att ta upp en fråga om minst en miljon av unionens medborgare kräver så. Bakom nätverket står bland annat kommissionären från Sverige Margot Wallström och de fyra största partigrupperna i parlamentet. Under det kommande året ska fyra ledande positioner inom EU tillsättas och nätverket har som mål att minst en av dessa platser ska gå till en kvinna. För att lyckas med detta har en webbkampanj och en namninsamling startats som hittills har fått 64 000 underskrifter. Det är dock en bit kvar till målet om en miljon underskrifter som behövs för att kommissionen ska tvingas att ta upp frågan.
Det är ganska sjuk om man tänker efter...
Läs mer och skriv på: http://www.femalesinfront.eu/default.asp?view=front&lang=gb
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar