måndag 13 oktober 2008

Hemma hos Karl Marx

Söndagen började med en relativ tidigt uppställning vid bilen för vidare resa i Moseldalen. Noterbart är att i ett sällskap på 4 tjejer och 4 killar var det de 4 tjejerna som var först på plats. Morgonen var mulen och dimmig men det gjorde inte något på ett sätt blev omgivningarna nästa ännu vackare och jag gillar sånt väder. Vi följde de slingrade vägarna längst Mosel för att sedan köra upp på en liten väg längst vinrankorna. De är inte helt fel att plocka sina egna vindruvor och äta dem direkt med vacker utsikt. Då längtade jag inte till kontoret och den dåliga Brysselluften. Jag fick försöka agera något av en expert för de andra då jag har varit i vindistrikt förr. Vet inte om jag sa rätt saker men allt handlar om att låta övertygad.

Framåt lunchtid begav vi oss mot Tysklands äldsta stad, tillika Karl Marxs födelsestad, Trier. Lagom till vi kom fram tittade solen fram och det var nog uppåt en 20 grader varmt. Lunch intogs i solen på torget i Trier varefter vi vandrade runt i gränderna. Ett besök på Karl Marx museumet i huset där Karl Marx föddes hade en given plats på dagordningen. Jag gillar normalt inte att gå på museum men detta var riktigt bra och intressant. Tyvärr började vi få tidsbrist och skulle möta upp de som inte varit med på museumet så vi kunde inte stanna så länge som vi hade velat.

Hemvägen gick genom Luxembourg där även middag intogs. När man är trött, det börjar bli mörkt, dimma ligger tjock på vägen och man bara vill hem, då känns inte Luxembourg som ett lilleputtland direkt. Men hem kom vi och ännu en bra resa kan läggas till handlingarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojsan. Nu blev jag lite nostalgisk och drar mig till minnes min egen resa i samma trakter, Trier, Bernkastel, Mosel och Rhen, vin, jättäcklig tyskkaka, jättegod pizza, Koblenz osv osv.
Visst var det värt besväret :-D

Emilia sa...

Det var absolut värt besväret =)