Jaha, då har det blivit tid att summera även denna helgen. Den har varit intensiv som de flesta helger här nere men också kul som de flesta helgerna här nere.
Helgen tjuvstartade reden med långlunch i fredags tillsammans med West, North och Easts praktikanter och efter det var väl arbetstempot inte jättehögt på kontoret. Vid fem-tiden gav vi upp för att möta upp de andra för lite afterwork. Till middag blev det pommes frites, bara pommes frites. Pommes frites är som jag redan konstaterat något av en nationalrätt här i Belgien och äts hela tiden till allt. Denna gången köpte vi dock våra pommes från, enligt en guidebok, det bästa stället i Bryssel. Jag kan dock inte se charmen i att bara äta pommes utan vill gärna ha nåt till. Efter afterwork var vi några stycken som drog ut till Atomium där det hölls en stor gratiskonsert, Stars of Europe, för att samla in pengar till UNICEF. Det var en mäktig scen precis vid atomium som för kvällen fick agera som gigantiska discobollar. Bland annat uppträdde Robyn.
På lördagen spenderade jag och Matilda några timmar nere på stan då vi kommit på att fastän vi har varit här i en månad hade vi inte gått på stan en enda gång. I veckorna arbetar vi och på helgerna har vi varit på utflykt. Det var trevligt men vi hörde skämmande mycket folk som pratade svenska. Efter det åkte jag hem för att hjälpa Ted att förbereda för kvällens förfest som skulle vara hemma hos oss. Själva förfesten har jag inte mycket att säga om, det var en traditionell förfest men stället som vi hamnade på sen kan jag yttra några ord om. För att vara diplomatisk kan jag säga att stället var intressant, annars kan jag säga att stället fick mig att må illa. Vi hade hört att några vi känner lite på parlamentet skulle dit och eftersom vi inte känner till så många andra ställen i Bryssel åkt vi också dit. Stället låg inne i ett hotell, det var ganska anonymt på utsidan, entren var dyr och jag hörde av dem som köpte öl att de betalade 6 euro för 25 cl, det är enormt mycket för att vara i Belgien. Människorna som var där, var om man säger så "highclass". Inte de vanliga brysselborna direkt. Lite som jag kan tänka mig stureplan. Killar i kostym som satt omgivna av lättklädda tjejer och drinkbord. Gubbar i 40-50 års ålder med för mycket pengar som ville titta på unga tjejer. Bland annat en som jag hörde jobbade som strip-manager och bjöd tjejer på drinkar, jag ville inte veta mer. Egentligen sakandes det bara knark för att alla mina fördomar om den typen av ställe skulle förverkligas. Jag kände mig inte hemma. Får se det som en erfarenhet.
Idag startade ganska segt, låg och slösurfade lite på nätet innan jag åkte ner på stan där det var bilfridag. Inga bilar fick köra i hela Bryssel, bara taxi och bussar. På gatorna cyklade folk, åkte inlines och skateboard. Häftigt att se! Sen var det tid att möta upp några av de andra för att åka till Abtin som fyllde år för lite födelsedagsmingel. Trevligt sådär en söndag em/kväll att bara umgås lite. Stället han bor på var riktigt häftigt. Utanför såg det inte ut att vara mycket för världen men inomhus! Lägenheten låg i en gammal industrilokal som blivit renoverad till trendiga lägenheter. Totalt stilrent och snyggt med en uteplats som extra plus. Lite sådär som man ser på film. Jag blev lite kär i lägenheten, så vill jag också bo! Verkligen min stil i jämförelse med lägenheten som jag bor i nu vilken inte alls är min stil.
Förövrigt hade jag gärna varit hemma i Malmö denna helgen och deltagit i ESF. Det är sånt som spelar roll, inte bara människor i kostym i Bryssel.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Hej!!
Härligt att du har det bra och kul att läsa om din nya vardag!!
Redo för besök snart då? Vi tänkte oss början av december, hur passar det?
Kram kram
Linda
Pommes frites.
Jag tror det är en nationalrätt i Benelux-länderna.
Jag har spenderat lite tid i Holland och det var samma sak där. Och ville man ha nått till så fick man majonäs ...
Tycker jag känner igen det där med pommes frites och hamna på "fel" fest...
/Krasse
Har man riktig tur finns även alternativet majonäs blandat med ketchup att välja på som tillbehör ;)
Usch vad äckligt!
Skicka en kommentar