måndag 8 september 2008

På spa i Spa

Söndagen blev en fortsättning på lördagens roadtrip. Motorjournalisten Nisse ville absolut åka till byn Spa där det för dagen var tävling i Formula 1. Vi andra som egentligen inte är intresserade av motorsport tänkte mest att det kunde vara trevligt med en utflykt. Dock kändes 1500 kr för den billigaste biljetten lite för mycket att betala för ett icke-intresse (även om jag hade tyckte att det vore ganska coolt att kunna säga att jag sett en F1 tävling live). Istället packade vi andra badkläder för att gå på Spa i Spa, det tycket vi också kunde vara ganska coolt. Det är inte många som kan säga att de varit på Spa i Spa!

För att slippa de värsta köerna när 70000–80000 människor ska till samma ställe åkte vi från Bryssel den söndagsvänliga tiden 08.00. Trötta var vi men jag lyckades sova lite på vägen, det finns inte så mycket att se längst den belgiska motorvägen. Men ju närmare Spa vi kom blev det fascinerande att se hur annorlunda landskapet blev. Från slätter och jordbruk igår såg vi idag ett böljande landskap med mycket skog och höjder.

När vi letade parkering inne i Spa körde vi förbi ett hotell där det stod misstänkt mycket folk utanför, vi kände att något var på gång och mycket riktigt så var det. Ut promenerade den regerande världsmästaren i F1, Kimi Räkanninen från Finland. Jag kommer alltid att kunna imponera på någon i mitt liv genom att säga att jag varit 5 meter från Räkanninen.
För att komma till spat som låg ganska högt uppe med fin utsikt fick vi ta en linbana. Själva spat var också fint. Inte alls så där äckligt som vissa badhus i Sverige kan vara, här såg vi städpersonal som ständigt var aktiva i omklädningsrum och duschar. Både omklädning och duschning kunde man göra i bås om man önskade att vara lite privat. Vi njöt på spat och i början var vi nästan ensamma där, efterhand kom det dock mer folk. Vi badade i poolen, i poolen utomhus, i bubbelpoolen, badade bastu, badade ångbastu och hade det allmänt bra. Dessutom hanns det med en liten tupplur i en solstol under IR-lampor. Det var njutning och avkoppling hela dagen.

När vi hade fått nog av spat åkte vi ner till byn för att möta upp Nisse när han kom tillbaka från loppet. Ett tag hade vi tankar på att ta en sväng förbi Luxemburg på vägen hem men vi kom fram till att det skulle bli lite väl extremt så vi valde att åka en mindre omväg på vägen hem till Charleroi för att äta middag där. Charleroi visade sig dock inte vara en stad att rekommendera för besökare, speciellt inte en söndagskväll. Det var totalt dött och staden verkade bara allmänt grå och sliten. Vi hittade dock en öppen restaurang där vi åt nån turkisk pizza. Det var inte heller något att rekommendera, italiensk pizza är godare. Men mätta blev vi och begav oss på den sista etappen för denna gången. Det kändes nästan lite sorligt efter en sån lyckad helg. Vi hade verkligen roligt och klarar man att spendera två hela dagar i en bil genom Belgien tillsammans utan att bli irriterade eller ovänner är det en bra grund inför framtiden. Totalt körde vi 70 mil på två dagar, det är ganska bra jobbat av oss tycker jag.

Bilder från helgen kommer att komma men jag har dem inte på jobbdatorn för tillfället och nu borde jag verkligen ta tag i några arbetsuppgifter. Det går inte bara att nöjssurfa på arbetstid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Räikkönen gumman, Räikkönen! ;) Pööööössss

Anonym sa...

J'ai voudrais venir à Spa :D

Anonym sa...

Kimi :yeah: