lördag 27 september 2008

Jag vet faktiskt inte vad jag ska döpa detta inlägget till...

Att få vakna utan väckerklocka idag var underbart och det kändes ganska skönt att dessutom inte behöva gå till jobbet. Istället vaknade jag i lugn och ro. Sen gick jag för att lördagshandla på Lidl. De må vara en hel del billigare än andra mataffärer men deras utbud är uselt. Idag behövde jag t ex matlagningsgrädde, det hade de inte. Då är det nästan värt att gå till den lite dyrare affären som dessutom ligger närmare hem. Idag fick jag ju ändå gå dit och handla min matlagningsgädde. En sak som stör mig i Belgien är att de inte verkar ha några lättprodukter. De har bara fet mjölk, fet matlagningsgrädde och igår när vi skulle handla cream fraiche till våra tacos hade de bara riktigt fet modell (fast den var väldigt god). Hur ska man kunna leva hälsosamt med de förutsättningarna?

Efter handlingen åkte jag in till stan för att möta upp Nisse, Andrea, Kristofer och nån finsk tjej som bor på samma ställe som Kristofer. Den finska tjejen kunde inte svenska så vi fick prata engelska men det är bra övning för att få det att kännas mer naturligt. Vi promenderade runt i kvarteren runt Grand Place och tog en dyr glassfika på ett Häagen Daz- café. Samma fik som mamma och jag åt glass på påsken -05. Det har varit otroligt bra väder här idag. Strålande sol och varmt som en svensk sommardag. Inte helt fel att kunna gå runt i t-shirt när det bara är några dagar kvar tills oktober. På Grand Place hade de någon form av parad med krigsveteraner från andra världskriget. Det är något som jag har noterat här nere, krigen finns där hela tiden, det är närmare folk. Nästa alla känner någon som var med och minnesmonoment finns överallt. Det är facinerande att veta att de vi såg idag har stridit på fronten i WW2. Kanske kan det också göra att folk ser på EU annorlunda än vad vi gör hemma i Sverige. Här är EU som fredsprojekt mycket tydligare. I Sverige har vi haft turen att haft fred sen 1814.

Ikväll har jag ätit köttbullar, gräddsås och potatismos till middag. Eller snarare felixs pulvermos, IKEA-köttbullar som jag bara värmde i micron och pulversås. I Sverige skulle det nog känts lite sådär men i Belgien smakade det riktigt bra. Längtar man efter svensk mat så gör man. Nu ska jag ta datorn till sängen, krypa upp och se en film. Till det ska jag äta svenskt godis som mamma har skickat till mig :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns bara en sak som jag saknat under utlandsvistelserna, och det rejält, och det är "riktig" mjölk. Erfarenheterna från Spanien har varit mjölkflaskor som står mitt på golvet, utan kylning. Smaken har varit vidrig... /Krasse

Emilia sa...

Du har väl läst detta http://attvarajag.blogspot.com/2008/09/sm-vita-droppar-med-smak-av-himmeln.html inlägget? Den belgiska mjölken duger till cornflaks men jag skulle inte vilja dricka den bara sådär...

Anonym sa...

Jag har läst alla dina bloggar!/Krasse