torsdag 4 september 2008

Att köpa STIB-kort

De som klagar på biljettsystemet på lokaltrafiken i Sverige borde åka till Belgien och se hur det går till här.

Eftersom jag är en ärlig människa och dessutom har jobbat som tågvärd ligger det inte för mig att planka på tunnelbanan utan jag vill göra rätt för mig. (dock skulle det rent teoretiskt vara väldigt enkelt att planka på tunnelbanan här eftersom att det verken finns spärrar eller biljettkontrollanter. Bara att promenera rak ner och sätta sig på tåget, ingen kontroll what so ever. Men detta har jag naturligtvis aldrig själv gjort, absolut inte.)

Eftersom ett månadskort (aka STIB-kort) på all lokaltrafik inom Bryssel bara kostar 28 euro/mån om man är under 26 år tänkte jag att detta kunde vara en ganska bra investering. Även om jag försöker gå till jobbet kan ett 10 resorskort för 11,50 euro åkas upp ganska snabbt. Problemet är bara att det inte är helt lätt att köpa månadskort här. Hela systemet verkar vara skapat av en inte så smart person. För det första gäller alla månadskort från den första till sen sista varje månad, man kan alltså inte köpa dem mitt i en månad om man inte vill förlora hälften av resdagarna. Detta gör att i början av varje månad ska hela Bryssel förnya sina kort vilket leder till ett smärre KAOS! Speciellt om man aldrig haft ett månadskort förr, då är man hänvisad till ett få antal försäljningställen. På dessa ställen blir det lååång kö. Själv försökte jag mig inte ens på att köpa ett kort i måndags den 1a vilket nog var tur för då hade alla kölappar tagit slut på ungefär en timme. När en kollega till mig skulle köpa sitt kort hade hon tagit en kölapp vid halv nio på morgonen på tisdagen, vid tre- tiden hade det blivit hennes tur. Tror de att folk inte har bättre saker för sig än att stå i kö en hel dag? Jag gjorde även ett försök själv på tisdagen men gav ganska snabbt upp. Blev trött bara av att se kaoset.

Istället bestämde jag mig för att försöka idag, tänkte att på tre dagar måste den värsta hysterin ha lagt sig. Nja, det var väl inte riktigt så. Jag kom till butiken ca 20 min över åtta (de öppnar åtta) och då var det mycket folk där redan i kö. Som tur är ligger butiken ganska nära jobbet så jag tog min kölapp och gick sen till jobbet för att jobba några timmar innan jag återvände för att kolla in läget i kön. När jag kom tillbaka dit 1 tim och 30 min senare hade kö gått fram 15 nummer bara, fortfarande 19 kvar till min tur så jag gick tillbaka till jobbet igen. Efter en timme återvände jag till butiken igen och av någon anledning hade kön fått jättefart och var nu 15 förbi mitt. Jag vet inte riktigt vad som hände. Som tur var lyckades jag få tag i en engelskspråkig kille som jobbade där som var snäll nog att låta mig komma fram till nästa lediga kassa. Äntligen tänkte jag men inte riktigt. Då skulle de byta personal i den kassan och det tog sin tid. Sen när jag väl fick lämna fram mitt pass så att de kunde se mina personuppgifter kom det fram en kvinna och började sträcka fram ett kort till kvinnan i kassan och sen började de prata på franska, jag blev bortglömd. Efter ytterligare vänta märkte någon att jag var bortglömd och jag fick byta kassa vilket inte var helt lätt för jag var tvungen att få fram att mitt pass låg innanför glaset på den första kassan. När jag till slut fick mitt kort i handen såg jag att de hade skrivit fel födelsedatum på mig vilket jag påpekade och då var de tvugna att göra ett helt nytt kort. Att de hade skrivit Sara istället för Emilia orkade jag inte ens påpeka, vid det tillfället var jag ganska trött på allt. *suck*

Dessutom är korten personliga vilket gör att man måste ha ett foto på sig själv. Opraktiskt och inte så kul för de som inte blir bra på kort. Sen vill jag inte ens tänka på de stackare som jobbar med försäljningen, det kan inte vara kul. Nu har jag iaf mitt kort och kan åka ärligt inom hela Bryssel. Men jag kan inte säga annat än att jag förstår om folk tjuvåker med ett system som det existerande.


Ikväll ska jag på en återinvigning av en svensk restaurang som ligger på repen (aka den städiga svenska representationen i Bryssel). Det bli svensk mat och det kommer vara svenska människor där. Underbart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA! Men kära nån! Det där låter ju inte klokt! Jisses....
ja, att inte hela Bryssel plankar är ett under! Det hade ju varit bra om dom gjort det, för då hade ju inte du min lilla lysiga honolulu-böna behövt köa alls i butiken :D :fniss fniss:
/Love!

Anonym sa...

Mein gott, köa en hel dag? Jag dööööör!!